Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14297
Title: Humor gráfico: o sorriso pensante e a formação do leitor
Authors: Silva, Ivam Cabral da
Keywords: Leitura;Humor gráfico;Charge;Cartum;Comicidade;Recepção;Imagem;Reading;Graphic humor;Political cartoon;Cartoon;Comicality;Reception;Image
Issue Date: 11-Dec-2008
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: SILVA, Ivam Cabral da. Humor gráfico: o sorriso pensante e a formação do leitor. 2008. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.
Portuguese Abstract: A pesquisa investiga o humor gráfico, em particular a charge e o cartum textos caracterizados pela hibridez da linguagem visual-verbal, e sua contribuição na formação do leitor. Resgata as principais teorias sobre a comicidade em geral e verifica a presença desses conceitos nos textos de humor gráfico e como se articulam no processo de sedução do leitor. Fundamenta-se nos estudos de Umberto Eco sobre os produtos da indústria cultural e sua relação com a teoria literária e a estética da recepção. Após analisar textos de humor gráfico, o estudo conclui que a tríade imagem-palavra-humor revela um sofisticado arranjo que permite ao leitor das charges e cartuns um exercício eficaz de produção de sentido, cooperando de modo singular para a formação do leitor reflexivo.
Abstract: This research investigates the graphic humor, in particular the political cartoon and the cartoon, texts characterized by mixing visual-oral language, and its contribution in the formation of the reader. Recovers the main theories about the comicality in general and verifies the presence of these concepts into the texts of graphic humor and how they articulate themselves within the process of seducing the reader. Grounded in the studies of Umberto Eco about the cultural industry products and its relations with the literary theories and the aesthetics reception. After analysing texts of graphic humor, the study concludes that the triad, image-word-humor reveal a sophisticated arrangement which allows the reader to practice effectively the political cartoons and cartoons of production, of sense, cooperating in such a singular manner to the formation of a reflexive reader
URI: http://repositorio.ufrn.br:8080/jspui/handle/123456789/14297
Appears in Collections:PPGED - Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IvamCS.pdf1,45 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.