Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22585
Title: Sagas educativas e brincações no Sertão de Extremoz
Authors: Batista, Elayne Karina Peres
Keywords: Práticas educativas;Brincação;FUNDEC
Issue Date: 29-Jul-2016
Citation: BATISTA, Elayne Karina Peres. Sagas educativas e brincações no Sertão de Extremoz. 2016. 102f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
Portuguese Abstract: A dissertação objetiva discutir as práticas educativas da Fundação Extremoz de Cultura Aldeia do Guajirú - FUNDEC do Município de Extremoz/RN e compreender o potencial educativo existente nas brincadeiras e práticas lúdicas que crianças, jovens e adultos da comunidade extremozense vivenciam na e com a instituição. Trata-se dos resultados de uma pesquisa etnográfica de observação participante, que vivenciando e enxergando cotidianamente as práticas educativas verificou uma Fundação, que se encontra imersa no tencionamento entre a valorização e a desvalorização cultural. A pesquisa demonstrou que embora a proposta da FUNDEC seja a promoção e valorização da cultura do município, suas práticas educativas estão tecendo narrativas e subjetividades conflituosas, pois o que se apresenta como brincadeira e alegria para alguns membros, para outros é amargura e lamentação.
Abstract: This dissertation discusses the educational practices of Extremoz Culture Foundation Village of Guajiru - FUNDEC - the city of Extremoz / RN, trying to understand the existing educational potential in play and recreational practices that children, youth and adults Extremoz experience through the Foundation. These are the results of an ethnographic research participant observation, seeing and experiencing daily educational practices FUNDEC verified the existence of a non-academic institution that educates, and is immersed in the tensioning between the valuation and the cultural devaluation. Research has shown that although the proposal FUNDEC is the promotion and development of the city's culture, its educational practices are weaving narratives and conflicting and contrary subjectivities because what is presented as a joke and joy for some members of the Foundation, for others it is sorrow and lamentation.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22585
Appears in Collections:PPGED - Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ElayneKarinaPeresBatista_DISSERT.pdf3.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.