Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/14188
Title: Agir, aprender, formar, intervir, agir uma experiência dos consultores internos na gestão do conhecimento da Petrobrás UN-RNCE
Other Titles: Learning in work; Training in work; Converting knowledge; Consultants as nuclear function
Authors: Freitag, Maria Salete Batista
Advisor: Silva, Rosália de Fátima e
Keywords: Conhecimento;Aprendizagem no trabalho;Formação no trabalho;Converter conhecimento;Consultoria como função nuclear;Learning in work;Training in work;Converting knowledge;Consultants as nuclear function
Issue Date: 4-Dec-2008
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: FREITAG, Maria Salete Batista. Learning in work; Training in work; Converting knowledge; Consultants as nuclear function. 2008. 277 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.
Portuguese Abstract: A investigação tem como objeto de estudo a formação de consultores internos no contexto organizacional na resolução conjunta de problemas, em torno da conversão do conhecimento. O objetivo da pesquisa é compreender e explicar os sentidos atribuídos pelos consultores internos da Petrobras às suas práticas e à sua formação no processo de conversão do conhecimento tácito em explícito, em torno da resolução conjunta de problemas junto aos seus colaboradores. Direciona sua construção, o seguinte questionamento: quais os sentidos atribuídos pelos consultores da Unidade de Negócios Rio Grande do Norte Ceará (UN-RNCE) na Gestão do Conhecimento (GC), as suas práticas interventivas e formativas na resolução de problemas, bem como na conversão do conhecimento tácito em explícito? O trabalho considera que há uma dupla lógica integrada em suas práticas cotidianas: resolver problemas e converter conhecimento. A tese considera que as práticas cotidianas desses consultores são caracterizadas como espaços epistêmicos e de formação permanente mediante a conversão do conhecimento. Adota como base os princípios da abordagem multirreferencial no que diz respeito à tradução de uma diversidade de ângulos, de óticas e de perspectivas, o que permite a interpretação e compreensão dos aspectos complexos que integram a conversão do conhecimento. A compreensão e explicação dos sentidos se apoiam na metodologia da entrevista compreensiva, apropriando-se da escuta sensível para interpretação compreensiva dos discursos orais de dez consultores e recorrendo, complementarmente, à autoscopia, pondo em prática, assim, a postura do pesquisador enquanto um artesão intelectual . Avalia que os limites e as possibilidades para a formação e para a aprendizagem na conversão do conhecimento decorrem, de um lado, devido a uma cultura de formação predominantemente orientada pelo paradigma da racionalidade técnica e, por outro, em função de um conjunto de relação com o saber e de relação de saber , revelado na busca pela formação em outras dimensões. Há tensões entre as demandas locais e globais situadas em uma conjuntura caracterizada por uma organização sistêmica do conhecimento. Contudo, o contexto é percebido, pelo pesquisador, como impregnado pela descontinuidade, imprevisibilidade e incertezas, mobilizando um conjunto de elementos formativos necessários à mediação nas práticas desses consultores. Predomina um suporte instrumental e tecnológico, restringindo a formação e dificultando o posicionamento da consultoria como função nuclear na Gestão do Conhecimento
Abstract: This research aims at studying the formation of internal consultants in organizational setting in the joint resolution of problems, around the conversion of knowledge. The objective of research is to understand and explain the meanings attributed by Petrobras internal consultants to their practice and training for the conversion process of tacit knowledge into explicit, around the joint resolution of their problems with their collaborators. It has directed the next question: what the meanings assigned by the consultants of Unidade de Negócios Rio Grande do Norte e Ceara (UN-RNCE) in Knowledge Management (KM), for their interventionist and formative practices in problem solving, as well as conversion of tacit knowledge in explicit? This paper has assumed that there is a dual logic integrated into its daily practices: solving troubles and converting knowledge. The thesis has considered the daily practices of these consultants are characterized as epistemic spaces and permanent education through the conversion of knowledge. It has adopted the principles of multi-referential approach as foundations, regarding the translation of a variety of angles, perspectives and prospects which allow the interpretation and understanding of complex issues that are part of conversion of knowledge. The understanding and explanation of the senses are based on the methodology of the comprehensive interview; taking ownership is the sensitive listening for comprehensive interpretation of oral discourses of ten consultants, in addition to the autoscopy that putting into practice, thus, the stance of the researcher as an intellectual craftsman. Furthermore, it has assessed that the limits and possibilities for training and learning in the conversion of knowledge arise, on one hand from a predominantly driven training culture by the paradigm of technical rationality and one the other hand, from a set of relationship to knowledge and relation to know , revealed in the search for training in other dimensions. There are tensions between the local and global demands located in a situation marked by a systemic organization of knowledge. However, the context is perceived by researchers as impregnated by the discontinuity, unpredictability and uncertainty; mobilizing a number of elements necessary for the mediation in training practices of these consultants. Finally, it has set an instrumental and technological support, restricting the formation and undermining the position of the consultancy as nuclear function in Knowledge Management
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14188
Appears in Collections:PPGED - Doutorado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MariaSBF.pdf3,05 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.