Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/14335
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRodrigues Neto, Francisco Peregrinopt_BR
dc.contributor.authorDias, Graciana Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2014-12-17T14:36:18Z-
dc.date.available2010-03-12pt_BR
dc.date.available2014-12-17T14:36:18Z-
dc.date.issued2009-11-11pt_BR
dc.identifier.citationDIAS, Graciana Ferreira. Utilizando processos geométricos da história da matemática para o ensino de equações do 2º grau. 2009. 166 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14335-
dc.description.abstractThe present work had as principal objective to analyze the, 9th grade students understanding about the solutions of an equation of the 2° degree, using geometric processes of the History of the Mathematics. To do so, the research had as base the elaboration and application of a group of teaching activities, based on Jean Piaget's construtivism. The research consisted of a methodological intervention, that has as subjects the students of a group of 9th grade of the State School José Martins de Vasconcelos, located in the municipal district of Mossoró, Rio Grande do Norte. The intervention was divided in three stages: application of an initial evaluation; development of activities‟ module with emphasis in constructive teaching; and the application of the final evaluation. The data presented in the initial evaluation revealed a low level of the students' understanding with relationship to the calculation of areas of rectangles, resolution of equations of the 1st and 2nd degrees, and they were to subsidize the elaboration of the teaching module. The data collected in the initial evaluation were commented and presented under descriptive statistics form. The results of the final evaluation were analyzed under the qualitative point of view, based on Richard Skemp's theory on the understanding of mathematical concepts. The general results showed a qualitative increase with relationship to the students' understanding on the mathematical concepts approached in the intervention. Such results indicate that a methodology using the previous student‟s knowledge and the development of teaching activities, learning in the construtivist theory, make possible an understanding on the part of the students concerning the thematic proposaleng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal do Rio Grande do Nortepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectmatemática ensino fundamental-equação do 2º graupor
dc.subjectensino construtivopor
dc.subjecthistória da matemáticapor
dc.subjectelementary education - mathematics - equation of the 2nd degreeeng
dc.subjectconstrutivist teachingeng
dc.subjecthistory of the mathematicseng
dc.titleUtilizando processos geométricos da história da matemática para o ensino de equações do 2º graupor
dc.typemasterThesispor
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.initialsUFRNpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.contributor.authorIDpor
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/1038047809537238por
dc.contributor.advisorIDpor
dc.contributor.advisorLatteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702585A8por
dc.contributor.referees1Rêgo, Rogéria Gaudêncio dopt_BR
dc.contributor.referees1IDpor
dc.contributor.referees1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3882610066313180por
dc.contributor.referees2Fossa, John Andrewpt_BR
dc.contributor.referees2IDpor
dc.contributor.referees2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2466525106349625por
dc.description.resumoO presente trabalho teve como principal objetivo analisar a possibilidade de compreensão, por parte de alunos do 9º ano, sobre a obtenção das soluções de uma equação do 2° grau, utilizando processos geométricos da História da Matemática. Para tanto, a pesquisa teve como base a elaboração e aplicação de um conjunto de atividades de ensino, baseado na teoria construtivista de Jean Piaget. A pesquisa consistiu em uma intervenção metodológica, tendo como sujeitos os alunos de uma turma de 9º ano da escola José Martins de Vasconcelos, situada no município de Mossoró, Rio Grande do Norte. A intervenção foi dividida em três etapas: aplicação de uma avaliação inicial; desenvolvimento de um módulo de ensino com ênfase em ensino construtivo e a aplicação da avaliação final. Os dados apresentados na avaliação inicial, ou diagnóstica, revelaram um baixo nível de compreensão dos alunos com relação ao cálculo de áreas de retângulos e resolução de equações do 1º e 2º graus, servindo para subsidiar a elaboração do módulo de ensino. Os dados coletados na avaliação inicial foram comentados e apresentados sob a forma de estatística descritiva. Os resultados da avaliação final foram analisados sob o ponto de vista qualitativo, com base na teoria de Richard Skemp sobre a compreensão de conceitos matemáticos. Os resultados gerais mostraram um avanço com relação à compreensão dos alunos sobre os conceitos matemáticos abordados na intervenção. Tais resultados indicam que uma metodologia que leve em consideração os conhecimentos prévios dos alunos e o desenvolvimento de atividades de ensino, apoiada em teoria construtivista, possibilita uma compreensão por parte dos alunos acerca da temática propostapor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
Appears in Collections:PPGED - Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GracianaFD.pdf2,9 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.