Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/14495
Title: Apoio pedagógico, ação coletiva e diálogo: tramas da formação continuada em educação inclusiva
Other Titles: Pedagogical support, Coletive action and Dialogue: trams of the continued formation in inclusive education
Authors: Oliveira, Luzia de Fátima Medeiros de
Keywords: Formação continuada;Educação inclusiva;Apoio pedagógico;Diálogo;Continued formation;Inclusive education;Pedagogical support;Dialogue
Issue Date: 24-Nov-2006
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: OLIVEIRA, Luzia de Fátima Medeiros de. Pedagogical support, Coletive action and Dialogue: trams of the continued formation in inclusive education. 2006. 271 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.
Portuguese Abstract: Este trabalho destaca a importância da formação continuada dos educadores quanto ao processo educacional inclusivo, apontando como elementos básicos o apoio pedagógico em uma ação dialógica com participação coletiva e colaborativa. Neste sentido, aponta e defende o diálogo na perspectiva de David Bohm, com interfaces das idéias freireanas, como um recurso metodológico de ação que permite a organização de estratégias de apoio pedagógico coletivo e efetivo em escolas inclusivas, ao mesmo tempo em que articula a formação continuada dos profissionais da educação. Caracterizada como uma pesquisa de ação dialógica, participante e colaborativa contou com a participação de 87 educadores, entre professores, coordenadores pedagógicos, gestores e especialistas de educação especial em duas escolas da rede pública estadual e municipal da cidade do Natal/RN. Os resultados apontaram para a viabilidade do diálogo como uma ferramenta metodológica articuladora da formação continuada em serviço, ao proporcionar o estabelecimento de vínculos pessoais e profissionais entre os educadores, favorecendo a fruição comunicativa das experiências de ações educacionais vivenciadas, oportunizando a formação de estratégias de apoio dentro do processo de formação construída e efetivada coletiva e colaborativamente no ambiente escolar. Com base nesses resultados, este trabalho aponta, ainda, alguns itens para reflexões como a reestruturação organizativa das Secretarias e das escolas, no sentido de amenizar a fragmentação e a descontinuidade das ações pedagógicas constatadas e instigar um processo de mudanças que vislumbre o desenvolvimento profissional dos educadores através de sua formação continuada em serviço e a melhoria da escola no caminho da efetivação de uma educação voltada para a aceitação, respeito e atendimento à diversidade de seus alunos, como ressaltam os documentos oficiais e os estudos sobre a educação inclusiva
Abstract: This work detaches the importance of the continued formation of the educators in terms of the inclusive educational process, pointing as basic elements the continued formation of the educational professionals. In this direction, it points and it defends the dialogue in the perspective of David Bohm, with interfaces of the freireanas ideas, as a methodological resource of action that allows the organization of strategies of collective and effective pedagogical support in inclusive schools, in the same time articulates the continued formation of the professionals in education. Characterized as research in a dialogical action with collective participation and collaboration, it counted with the participation of 87 educators, between professors, pedagogical, managing coordinators and specialists of special education in two schools of the state and municipal public system of Natal/RN. The results had pointed with respect to the viability of the dialogue as articulated methodological tool of the continued formation in service, when providing the establishment of personal and professional relationship between the educators, favoring the discursive enjoyment of the lived experiences, allows the organization of strategies of collective and effective pedagogical support in the scholar environment. On the basis of these results, this work also points to some items to reflections as the reorganization of the Secretariats and the schools, in the direction to brighten up the fragmentation and the discontinuity of the pedagogical actions evidenced and to instigate a process of changes that has glimpsed the professional development of the educators through its continued formation in service and the improvement of the school in the way of the concretization of an education directed toward the acceptance, respect and attendance the diversity of its pupils, as detaches the official documents and the studies on the inclusive education
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14495
Appears in Collections:PPGED - Doutorado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ApoioPedagógicoAção_Oliveira_2014.pdf2,98 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.