Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/14964
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTeixeira, Maria do Socorro Gondimpt_BR
dc.contributor.authorRodrigues Júnior, Giovanipt_BR
dc.date.accessioned2014-12-17T14:52:53Z-
dc.date.available2014-12-09pt_BR
dc.date.available2014-12-17T14:52:53Z-
dc.date.issued2006-05-19pt_BR
dc.identifier.citationRODRIGUES JÚNIOR, Giovani. Conditioning factors in the formation of clusters on tourism: according to the perception of the entrepreneurs in region of the northeast coast of Brazil. 2006. 140 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14964-
dc.description.abstractThe tourism has been presented as an alternative of production for determined regions of the Country. In this scene, one perceives that it is necessary to observe where each locality is situated in order to face an highly competitive and globalized world. The data used on this work was collected on a field research with the entrepreneurs of the coast of the City of Parnamirim/RN. The main objective of this research was to analyze the conditioning factors in the formation of clusters on tourism, according to the perception of the entrepreneurs of the Association of the Entrepreneurs of the Coast of Parnamirim AELP, based on the competitive advantages showed on Porter s model, referring to the conditions of the production factors, the demand, the associated and support sector, the strategy and structure of the company. On the statistical treatment, descriptive analysis and crossed analysis were carried through. According to the data, the research suggests the existence of some determinative factors that can generate competitive advantages, that whwn integrated, can congregate attributes that allow the formation of a competitive tourist accumulation in a region of the northeast coast of Brazil. The research also evidenced that the entrepreneurs have a strong dependence of the governmental actionseng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal do Rio Grande do Nortepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectTurismopor
dc.subjectVantagens competitivaspor
dc.subjectAglomerados turísticospor
dc.subjectEstratégiapor
dc.subjectTourismeng
dc.subjectClustereng
dc.subjectCompetitive advantageseng
dc.subjectStrategyeng
dc.titleFatores condicionantes na formação de aglomerados no turismo :um estudo da perspectiva dos empresários em região do litoral do Nordeste do Brasilpor
dc.title.alternativeConditioning factors in the formation of clusters on tourism: according to the perception of the entrepreneurs in region of the northeast coast of Brazileng
dc.typemasterThesispor
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.initialsUFRNpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de Produçãopor
dc.contributor.authorLatteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782850E2por
dc.contributor.advisorLattesTEIXEIRA, M. S. G.por
dc.contributor.referees1Ramos, Rubens Eugênio Barretopt_BR
dc.contributor.referees1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784139P6por
dc.contributor.referees2Oliveira, Francisco Correia dept_BR
dc.contributor.referees2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783308A2por
dc.description.resumoO turismo tem sido apresentando como uma alternativa de produção para determinadas regiões do País. Neste cenário, percebe-se que é necessário observar como cada localidade está situada para enfrentar o mundo globalizado e altamente competitivo. Este trabalho trata de uma pesquisa de campo junto aos empresários do litoral da Cidade de Parnamirim/RN. O principal objetivo da pesquisa foi analisar os fatores condicionantes na formação de aglomerados no turismo, na percepção dos empresários associados à Associação dos Empresários do Litoral de Parnamirim AELP, tendo como base as vantagens competitivas apresentadas no modelo de Porter, referente às condições dos fatores de produção; às condições da demanda; aos setores correlatos e de apoio; e à estratégia da empresa, estrutura e rivalidade. No tratamento estatístico, foram realizadas análise descritiva e análise cruzada. A pesquisa sugere a existência, segundo os líderes empresariais, de fatores determinantes geradores de vantagens competitivas, que integradas, podem reunir atributos que permitem a formação de um aglomerado turístico competitivo numa região do litoral do Nordeste do Brasil. A pesquisa também evidenciou uma forte dependência do empresariado das ações governamentais. As palavras-chave deste trabalho são: turismo, aglomerado turístico, vantagens competitivas e estratégiapor
dc.publisher.departmentEstratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operaçõespor
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOpor
Appears in Collections:PPGEP - Mestrado em Engenharia de Produção

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GiovaniRJ.pdf634.55 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.