Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/15811
Title: Remediação de solos contaminados com óleo diesel utilizando um sistema de lavagem com microemulsão
Other Titles: Remediation of soils contaminated by diesel fuel using a system of washing with microemulsion
Authors: Nascimento, Luiz Antônio do
Keywords: Óleo diesel;Solo arenoso;Microemulsão;Método de lavagem.;Diesel oil;Sandy soil;Microemulsion;Method of washing.
Issue Date: 21-Feb-2011
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: NASCIMENTO, Luiz Antônio do. Remediation of soils contaminated by diesel fuel using a system of washing with microemulsion. 2011. 104 f. Dissertação (Mestrado em Pesquisa e Desenvolvimento de Tecnologias Regionais) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011.
Portuguese Abstract: Os reservatórios subterrâneos do sistema retalhista de combustíveis representam uma ameaça ambiental, pois em mau estado de conservação esses tanques permitem o vazamento e infiltração do combustível. Para solo contaminado com combustíveis como o óleo diesel este trabalho apresenta os sistemas microemulsionados aplicados pelo método de lavagem. Em ensaios feitos em coluna com amostra de solo arenoso contaminado artificialmente e previamente caracterizado quanto ao seu índice de vazios, à porosidade, à permeabilidade que são parâmetros importantes no tocante ao estudo do método de lavagem. Enquanto as microemulsões foram caracterizadas por sua viscosidade e sua molhabilidade, também foi realizada a variação de matéria ativa partindo da formulação original. A difusividade hidráulica da microemulsão foi estudada a fim de que seja avaliada a injeção deste fluido num solo com as características de arenoso. Os resultados das extrações mostraram excelente desempenho desses sistemas chegando a retirar em torno de 95% do óleo diesel. O que comprova a eficiência da microemulsão no processo remoção do óleo diesel do solo com a vantagem de ser um sistema de fácil obtenção e menos agressivo ao meio ambiente quando comparado aos solventes orgânicos.
Abstract: The underground reservoirs of fuel retailing system represent an environmental threat, because once in bad conservation, these tanks allow fuel leakage and infiltration. For soil contaminated with fuel, such as diesel oil, the present study introduces the microemulsion systems used by the method of washing. In tests carried out in column with a sample of sandy soil artificially contaminated and previously characterized as to its void level to porosity, to permeability which is an important parameter concerning the study of the method of washing. While microemulsions were characterized for their viscosity and wettability, a variation of active matter was also done departing from the original formulation. The hydraulic diffusivity of the microemulsion was studied so as the injection of such fluid in a soil with sandy characteristics. The results of the extractions revealed the excellent performance of these systems which get to remove around 95% of diesel fuel. This proves the efficiency of the microemulsion in the process of removal of diesel fuel from the soil with the advantage of being a system easily obtainable and less aggressive to the environment when compared to organic solvents.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/15811
Appears in Collections:PPGEQ - Mestrado em Engenharia Química

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LuizAN_DISSERT.pdf1,35 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.