Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/19491
Title: O laboratório de ensino de matemática temático centrado nos instrumentos de navegação: uma proposta para o IFRN de Mossoró-RN
Authors: Teixeira, Sidney Farias
Advisor: Morey, Bernadete Barbosa
Keywords: Laboratório de ensino de matemática;Formação de professores de matemática;Atividades de ensino de matemática
Issue Date: 31-Jul-2014
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: TEIXEIRA, Sidney Farias. O laboratório de ensino de matemática temático centrado nos instrumentos de navegação: uma proposta para o IFRN de Mossoró-RN. 2014. 98f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.
Portuguese Abstract: O presente trabalho apresenta uma proposta de construção de um Laboratório de Ensino de Matemática (LEM) centrado em atividades de investigação com uso da História da Matemática e um caderno de atividades interdisciplinares fundamentada na implementação de um LEM centrado nos instrumentos de navegação e localização antigos. A metodologia adotada foi a pesquisa qualitativa, desenvolvida no próprio ambiente escolar. Os instrumentos utilizados na coleta dos dados pesquisados foram: a observação, caderno de anotações e questionários. Os dados coletados através das atividades foram tratados, analisados e apresentados através de tabelas e gráficos. A análise mostrou que a implementação de um LEM temático pode contribuir para o desenvolvimento de atividades interdisciplinares e propiciar a participação dos alunos em atividades de investigação.
Abstract: This work presents a proposal to build a Mathematics Teaching Laboratory (MTL) whose main theme is the study, construction and use of instruments for navigation and location of mathematical content in an interdisciplinary way approach, and develop a notebook of activities focused on navigational instruments. For this it was necessary a literature review to understand the different conceptions of MTL and its pedagogical implications. The methodology used was literature research, construction and handling of instruments, and pedagogical experimentation. Lorenzato (2006) highlights the importance of an environment and suitable for a professional who can do a good job instruments. The implementation of an LEM can find some obstacles. The lack of support from other teachers or the management, the lack of a suitable place to store the materials produced, the lack of time in the workload of the teacher to prepare the lab activity, etc. Even in unfavorable or adverse conditions, according Lorenzato (2006), its implementation will benefit teachers and students. The lack of teacher training in their initial and continuing education, to use materials, and the lack of manuals with lab activities are also mentioned as factors that keep teachers from MTL. With propóposito assist the teacher of elementary or middle school in building a theme MTL prepared and we are providing a notebook of activities that provides a didactic sequence involving History and Mathematics. The book consists of four accompanied by suggestions for teachers activities, however the teacher has full autonomy to adapt the activities to the reality of your school. Among the instruments of navigation presented in this study chose to build the quadrant due to its simplicity, low cost of material and great teaching potential that this instrument has. But a theme lab is always being built and rebuilt as it is a research environment
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/19491
Appears in Collections:PPGECNM - Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SidneyFariasTeixeira_DISSERT.pdf20,44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.