Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/21926
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMendes, Jean Joubert Freitas-
dc.contributor.authorBezerra, Edibergon Varela-
dc.date.accessioned2017-02-09T17:40:57Z-
dc.date.available2017-02-09T17:40:57Z-
dc.date.issued2016-03-29-
dc.identifier.citationBEZERRA, Edibergon Varela. Música e deficiência visual: os processos de aprendizagem musical no Projeto Esperança Viva. 2016. 124f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21926-
dc.description.abstractThe school of music of the Federal University of Rio Grande do Norte-EMUFRN, from 2011, has been developing the musical education to people with visual disabilities, through actions of University extension. To this end, the present research aimed to identify where and how to give the musical learning processes of students with visual impairments in the project hope alive. For better understanding of the universe investigated, the case study and the semi-structured interview. For the interview, chose four students of the project hope alive, using as a criterion for selecting two students with blindness and two with low vision. As a result of this research, identified six musical learning processes: music perception, music reading, musical writing, imitation/repetition, memorization and execution/instrumental practice, as well as educational pathways involved in these processes: strategies, activities, motivations, previous knowledge, diversity of activities and cooperation. Therefore, it is important to highlight the need for further investigation on the teaching and learning of music people with visual deficiency, in order to enlarge the possibilities of musical development of these students.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDeficiência visualpt_BR
dc.subjectEducação musicalpt_BR
dc.subjectProcessos de aprendizagempt_BR
dc.titleMúsica e deficiência visual: os processos de aprendizagem musical no Projeto Esperança Vivapt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFRNpt_BR
dc.publisher.programPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICApt_BR
dc.contributor.referees1Silva, Luzia Guacira dos Santos-
dc.contributor.referees2Zattera, Vilson-
dc.description.resumoA Escola de Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – EMUFRN, desde 2011, vem desenvolvendo o ensino musical com as pessoas com deficiência visual, por meio de ações de extensão universitária. Para tanto, a presente pesquisa objetivou identificar quais e como se dão os processos de aprendizagem musical dos alunos com deficiência visual no Projeto Esperança Viva. Para melhor compreensão do universo investigado, utilizou-se o estudo de caso e a entrevista semiestruturada. Para a realização da entrevista, escolheram-se quatro alunos do Projeto Esperança Viva, utilizando como critério de seleção dois alunos com cegueira e dois com baixa visão. Como resultado desta pesquisa, identificaram-se seis processos de aprendizagem musical: percepção musical, leitura musical, escrita musical, imitação/repetição, memorização e execução/prática instrumental, bem como os caminhos didáticos envolvidos nesses processos: estratégias, atividades, motivações, conhecimento prévio, diversidade de atividades e cooperação. Portanto, é importante salientar a necessidade de maiores investigações acerca do ensino-aprendizagem musical das pessoas com deficiência visual, objetivando ampliar as possibilidades de desenvolvimento musical desses alunos.pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICApt_BR
Appears in Collections:PPGMUS - Metrado em Música

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EdibergonVarelaBezerra_DISSERT.pdf1.79 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.