Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/24666
Title: A imagem na percepção docente sobre a (in)tolerância e a violência na escola
Authors: Bonneau, Ana Paula Buzetto
Keywords: (In)Tolerância;Violência;Violência na escola;Percepção;Audiovisual
Issue Date: 24-Mar-2017
Citation: BONNEAU, Ana Paula Buzetto. A imagem na percepção docente sobre a (in)tolerância e a violência na escola. 2017. 201f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
Portuguese Abstract: Esta tese examina a percepção da violência entre os professores, concentrando a análise na sensibilidade docente e sua relação com as técnicas e conteúdos audiovisuais. A questão da violência é tratada na perspectiva da (in)tolerância, sistematizada partindo de sua matriz histórica. O entendimento na noção de violência é compreendida em três frentes de análises: a primeira, pela percepção dos sujeitos envolvidos em situações de conflito, seja ativamente ou passivamente; a segunda, um exame conceitual das noções de tolerância e violência, tanto na sua relação com a política, quanto a sua concepção simbólica A terceira, uma análise da percepção dos sujeitos envolvidos em situações de conflito, seja ativamente ou passivamente, deu-se através de uma investigação da sensibilidade, da reflexão sobre a educação audiovisual e a aplicação de um questionário entre os professores. O questionário possibilitou estabelecer uma medida do grau de percepção dos docentes em relação à violência na instituição escolar, bem como perceber o quanto a força formadora da sensibilidade por meio dos recursos audiovisuais ainda é subjugada entre os muros da escola.
Abstract: This thesis examines the perception of the violence for the teachers, to concentrate this analysis on the teacher and their sensibility, thus the report with the technical and audiovisual contents. The violence‟s question is treated in the perspective of the (in) tolerance, systematized from its historic matrix. For includes the concept of violence is heard in three domains of analysis and reflection. At first, the perception of those who are involved in the conflicts, being actively or passively. For the second, we make a conceptual examination of the notion about the tolerance, how to the violence, however, in its report with the politics, also for the symbolic dimension. For the third idea, this text promotes the analysis of the perception of those who are involved in the conflicts, one actively or passively, by making an investigation concerning the sensibility, the reflection on the education of the broadcasting and the application of a questionnaire with the teachers. The questionnaire allowed to establish a measure of the perception of the teachers with regard to the violence in schools and to perceive how is the sensibility of the formative strings by means of audiovisual resources is always enthralled between the walls of the school.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24666
Appears in Collections:PPGED - Doutorado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ImagemPercepçãoDocente_Bonneau_2017.pdf1,36 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.