Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14104
Title: Trabalho, educação e desenvolvimento: o norte da educação da CUT na Amazônia
Authors: Silva, Gilmar Pereira da
Keywords: CUT;Educação;Trabalho;Desenvolvimento;Amazônia;Projeto Vento Norte;CUT;Education;Work;Development;Amazônia;Project Vento Norte
Issue Date: 19-Dec-2006
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: SILVA, Gilmar Pereira da. Trabalho, educação e desenvolvimento: o norte da educação da CUT na Amazônia. 2006. 178 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.
Portuguese Abstract: Propõe-se responder em que medida o processo de educação desenvolvido pela Central Única dos Trabalhadores (CUT), expresso na experiência do Projeto Vento Norte na Amazônia, tem contribuído para possibilitar uma articulação entre trabalho, educação e desenvolvimento. A pesquisa bibliográfica tem como base estudos de vários autores, como Gadotti (1999), Marx (1998, 1998a), Pochmann (2002), Brandão (1985, 2002), Adorno (1999, 2000) e Horkheimer (1976). A pesquisa de campo foi realizada por meio de entrevistas com educadores e dirigentes da CUT nos estados do Acre, Amazonas, Amapá, Pará, Rondônia e Roraima. O processo de elaboração do estudo se dá numa teia de elementos articulados a valores socioculturais do habitat dos povos amazônidas. As conclusões confirmam a hipótese levantada no início do trabalho. No entanto, a parcialidade do referido projeto se apresenta em decorrência das limitações da Central em dar continuidade à sua experiência. Dessa forma, a tese sustenta-se na própria idéia do projeto e em como este se consolidou na Região Amazônica, tendo como base a concepção de dirigentes sindicais e educadores
Abstract: This thesis is the result of a bibliographic and field research, with the purpose to answer in what way the process of education developed by the CUT, expressed in the experience of the Project Vento Norte, developed in the Amazônia has colaborated in the sense of the possibility of a articulation between work, education, and develpoment. The bibliographic reasearch was based in the studies of theoreticals like Gadotti (1999), Marx (1998, 1998a), Pochman (2002), Brandão (1985, 2002), Adorno (1999, 2000), Horkeimer (1976), reseachers that in the process of their studies, thinked about the theme, related to work, to education and to developement. The field research was done by the intervews with CUT s educators and managers from the states of Acre, Amazonas, Amapá, Pará, Rondônia and Roraima. The thesis s process of elaboration is done in a cobweb of elements articulated to socioculture values from the habitat of amazônia people. The conclusions point to us that the hypothesis of the CUT, by the Project Vento Norte, develops a propose of education that articulates Work, Education and Development that is confirmed. But, the partiality of the project is presented by the limitations of the CUT s possibility in continuation of the project. Thats why the thesis suports the idea of the project and it consolidation in the Amazônica Region, by the conception of the syndicate managers and educators
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14104
Appears in Collections:PPGED - Doutorado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GilmarP.pdf430,12 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.