Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/14165
Title: A prática docente de Myriam Coeli na década de 1960
Authors: Silva, Amélia Cristina Reis e
Advisor: Morais, Maria Arisnete Câmara de
Keywords: Educação;Professora;Myriam Coeli;Education;Teacher;Myriam Coeli
Issue Date: 24-Nov-2005
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: SILVA, Amélia Cristina Reis e. A prática docente de Myriam Coeli na década de 1960. 2005. 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005.
Portuguese Abstract: O presente trabalho tem como objetivo reconstituir o perfil biográfico e as práticas pedagógicas da professora Myriam Coeli de Araújo Dantas da Silveira, na Escola Profissionalizante da Rede Federal de Ensino do Rio Grande do Norte, na década de 1960. A escolha do período é justificada por ser esse um tempo de importantes mudanças na Educação, a exemplo da implementação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, a 4.024/1961. Essa professora contribuiu para a formação da sociedade letrada potiguar, atuando na imprensa, no jornalismo e no magistério, atividade que analisei neste estudo. Como se davam as suas práticas pedagógicas na década de 1960? Este questionamento norteou a pesquisa e, na busca para respondê-lo, utilizei como fonte o acervo do Arquivo Público do Rio Grande do Norte, do Instituto Histórico e Geográfico do Rio Grande do Norte, os jornais da época, fotografias, cadernos de apontamentos de Myriam Coeli e entrevistas com familiares, ex-alunos e contemporâneos dessa mestra. Verifiquei que a sua atuação esteve sempre pautada nas mudanças educacionais por ela vivenciada, realizando uma série de atividades na escola como: elaboração do programa anual de Língua Portuguesa, organização de concursos literários e uma prática alicerçada nas normas vigentes sem deixar de aliar o respeito e a compreensão pelos seus alunos. Dessa forma, a análise não se resume apenas à prática de uma professora, mas a configuração, em parte, da história da educação do Rio Grande do Norte em um período determinado, a década de 1960
Abstract: The present work has as objective to reconstitute the biographical profile and pedagogical practices of the teacher Myriam Coeli de Araújo Dantas da Silveira, in the Professionalizing scholl of the Federal Net of the Rio Grande do Norte, in the 60 s years. The choice of the period is justified by being this the time of important changes in the Education, as an example we have the implementation of the Law of Lines of direction and Bases of the National Education, the 4.024/1961. This teacher contributed for the formation of the potiguar s society scholar, acting in the press, the journalism and the teaching, activity that I analyzed in this study. How the pedagogical practices of her had happened in the 60 s years? This question guided the research and, in the search to answer it I used as source the Public Archive of the Rio grande do Norte, the Historical and Geographic Institute of the Rio grande do Norte, the periodicals of the time, photographs, sketch books of Myriam Coeli and interviews with familiar, former-pupils and contemporaries of this master. I verified that her performance always was based in the educational changes lived deeply for her, carrying through a series of activities in the school as: elaboration of the annual program of Portuguese Language, organization of literary competitions and an practice based on the effective norms without leaving to unite respect and the understanding for the pupils. Of this form, the analysis is not summarized only to the practices of a teacher, but the configuration, in part, of the Rio Grande do Norte educational history in a determined period, the 60 s years
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14165
Appears in Collections:PPGED - Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AmeliaCRS.pdf1,35 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.