Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/18310
Title: Ambiente institucional e desempenho diferenciado na agropecuária norte-rio-grandense: quais as relações?
Authors: Pereira Junior, Marinaldo
Keywords: Gestão de pessoas no setor público;Treinamento;Desenvolvimento e educação de pessoas no setor público;Nova gestão pública;Human resource management in the public sector;Training;Development and education of individuals in the public sector;New public management
Issue Date: 2-Sep-2012
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: PEREIRA JUNIOR, Marinaldo. Ambiente institucional e desempenho diferenciado na agropecuária norte-rio-grandense: quais as relações?. 2012. 71 f. Dissertação (Mestrado em Economia Regional) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.
Portuguese Abstract: A presente dissertação teve por objetivo identificar a percepção dos servidores públicos sobre as mudanças produzidas na execução do trabalho, a partir da participação no Curso de Tecnólogo em Gestão Pública do Governo do Estado do Rio Grande do Norte. Com a importância que tem sido atribuída à gestão de pessoas no contexto organizacional contemporâneo, questões relacionadas ao treinamento e desenvolvimento de competências e habilidades adquiriram maior relevância, inclusive no setor público, sob a influência do pensamento da Nova Gestão Pública - NGP. Relativamente aos procedimentos metodológicos foi realizada uma pesquisa quantitativa de natureza exploratória-descritiva entre 118 servidores das três primeiras turmas do curso empregando Statistical Package for the Social Sciences SPSS para utilizar técnicas uni, bi e multivariada, especialmente a análise fatorial. A pesquisa apurou um elevado nível de satisfação com o curso e a existência de uma clara percepção do mesmo como contribuinte para a mudança no trabalho. A análise fatorial identificou quatro fatores que podem estar relacionados com a mudança no trabalho: contribuição para sociedade , eficiência e eficácia no trabalho , aplicabilidade dos conteúdos e capacitação para liderança , todos identificados com a NGP
Abstract: This thesis aims to identify how civil servants perceive changes made inthe carrying out of their work after their taking part in the Course forTechnicians in Public Management of the Government of Rio Grande do NorteState. As for the methodological procedures, an exploratory-descriptivequantitative research has been carried out through structured questionnaires appliedto 118 civil servants from the first groups of the Course for Technicians, thusshowing a margin of error of 4.18% to 95% of confidence, according to theprocedures of finite sampling. The table processing and analysis rested uponthe Statistical Package for the Social Sciences SPSS and was carried outthrough univariate, bivariate and multivariate techniques with emphasis on thetechnique called Factor Analysis. It was possible to identify that the level ofsatisfaction of the students was high and there was a clear perception by themthat the course assisted to changes in their work. Through Factor Analysis itwas verified that the factors that may be related to changes in the work of thecivil servants are "Contribution to Society", "Efficiency andEfficacy in the Work Environment", "Applicability of Contents"and "Capacitating for Leadership". The conclusion of the studyindicates that the factors obtained are directly related to the basis of thenew public management by means of guidance toward efficiency and efficacy in aperspective of leadership, the contents of the course being thus made into newattitudes toward work which end up yielding better results for society
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18310
Appears in Collections:PPGECO - Mestrado em Economia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AmbienteInstitucionalDesempenho_PereiraJunior_2012.pdf1,1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.