Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/18667
Title: | Área e volume da esfera |
Authors: | Medeiros, Leonardo Andrade |
Advisor: | Campos, Viviane Simioli Medeiros |
Keywords: | Geometria espacial. Áreas. Volumes. Esfera. Ensino médio;Spatial Geometry. Sphere Area. Volume. High School |
Issue Date: | 31-Mar-2014 |
Publisher: | Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
Citation: | MEDEIROS, Leonardo Andrade. Área e volume da esfera. 2014. 54 f. Dissertação (Mestrado em Álgebra; Análise matemática; Ensino de matemática; Geometria e topologia; Matemática aplicada) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014. |
Portuguese Abstract: | Neste trabalho apresentamos um estudo sobre o ensino das fórmulas para o cálculo do volume da esfera e da área da superfície esférica. Sobre este tema, foi feita uma pesquisa de caráter quanti-qualitativo com o objetivo de identi car de que forma estes temas são abordados. Para isso, zemos 14 perguntas a 30 professores de Natal e os resultados desta pesquisa são apresentados e discutidos. Depois disso, apresentamos formas alternativas de deduzir as fórmulas do volume de uma esfera e da área de uma superfície esférica. |
Abstract: | In this dissertation, we present a study on the teaching of volume of the sphere and the area of spherical surface. On this topic, a quali-quantitative was taken survey with the objective of identifying how these topics are addressed. For this, we made 14 questions to 30 teachers of Natal and the results of this survey are presented and discussed. After that, we present alternative ways to derive the formulas of the volume of a sphere and the are of a spherical surface |
URI: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/18667 |
Appears in Collections: | PPGMRN - Mestrado em Matemática em Rede Nacional |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LeonardoAM_DISSERT.pdf | 5,37 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.