Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/20832
Title: Família e escola: memórias de letramento
Authors: Souza, Elizabeth Soares de
Advisor: Oliveira, Maria do Socorro
Keywords: Letramentos;Família;Escola;Engajamento
Issue Date: 11-Aug-2015
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: SOUZA, Elizabeth Soares de. Família e escola: memórias de letramento. 2015. 85f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras - Profletras/NAT) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015.
Portuguese Abstract: A escola possui a função social de educar o indivíduo, construindo conhecimentos, atitudes e valores que o tornem solidário, crítico, ético e participativo. Entende-se, contudo, neste estudo, que essas funções só serão, de fato, atendidas na escola se houver o engajamento da família no espaço escolar. Em função disso, o objetivo desta pesquisa é explorar a articulação família - escola, observando as práticas de letramento vivenciadas no contexto familiar e as implicações desse letramento no letramento escolar. Teoricamente, esta pesquisa fundamenta-se nos estudos de letramento (STREET, 1984; 1993; KLEIMAN, 1995; TFOUNI, 1995; 2010) e nas pesquisas sobre letramento familiar (HEATH, 1982; 1983; DANTAS; MANYAK, 2010). Metodologicamente, trata-se de um estudo que se insere no campo da Linguística Aplicada (MOITA LOPES, 2006), caracterizando-se como uma abordagem do tipo quali-quantitativo (CRESWEL, 2010). Assume como espaço de investigação a Escola Municipal Vereador José Sotero - Igapó/Natal-RN, utilizando-se de instrumentos de geração de dados como: entrevistas, aplicação de questionários e rodas de conversa. A partir da análise dos dados gerados, espera-se compreender o binômio família-escola e a sua interferência no processo de letramento dos alunos.
Abstract: The school has the social function of educating the individual, building knowledge, attitudes and values that make supportive, critical, ethical and participatory. It is understood, however, in this study, these functions will only be, in fact, met at school if the family engagement at school. As a result, the objective of this research is to rescue the stories of families literacies yesterday and today and their expectations forward to school literacy of children. Theoretically, this research is based on studies of literacy (STREET, 1984; KLEIMAN, 1995; TFOUNI, 1995; 2010; OLIVEIRA, 2008) and in research on family literacy (HEATH, 1982; 1983; DANTAS; MANYAK, 2010). Methodologically, it is a qualitative research which fall within the field of Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006), characterized as an approach of the kind interpretative (MAYRING, 2000; CRESWEL, 2010). It takes as research area Municipal School Councilman Jose Sotero - Igapó / Natal-RN, using data generation tools such as: interview, questionnaire, teaching sequence and conversation wheel, aiming to seek answers to the following questions: How important to recover the reading and writing practices of the parents? What are the relationships between the history of the parents and the reading practices prevalent in the family? Which way to articulate these two systems: family and school, giving new meaning to the literacy practices experienced in the family context and the implications of literacy in school literacy of children? From the analysis of the data generated is expected to understand the family-school binomial and its interference in the literacy process of the students.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20832
Appears in Collections:PROFLETRAS - NATAL - Mestrado Profissional em Letras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ElizabethSoaresDeSouza_DISSERT.pdf2.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.