Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21303
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCamelo, Midori Hijioka-
dc.contributor.authorCarvalho, Francarlos Martins de-
dc.date.accessioned2016-08-31T20:32:46Z-
dc.date.available2016-08-31T20:32:46Z-
dc.date.issued2016-04-28-
dc.identifier.citationCARVALHO, Francarlos Martins de. Um estudo sobre o erro no processo de ensino-aprendizagem de hidrostática a partir de uma sequência de atividades investigativas. 2016. 120f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21303-
dc.description.abstractThe error manifested by students throughout the teaching-learning process is sometimes considered to be a negative thing and, as a result, something that should be avoided. This study aims to reflect on the beneficial dimension of error throughout this process, trying to analyze the contributions that a different look at it can bring to both the student and the teacher. In order to achieve that, the present work used the Inquiry-Based Science Education (IBSE) to provide some moments in which the identification and analysis of the error could be possible. The reason for using this teaching approach was the fact it involves several important aspects of the teaching-learning process, which are not usually included in a class in the conventional perspective. These aspects relate mainly to the different types of content and different abilities and skills that the student can develop throughout their school career. Through the construction of a sequence of activities in the inquiry approach, that composed the didactic unit about floating bodies, we were able to identify and analyze the errors the students manifested, promoting moments of reflection and debate that allowed the restructuring of previous ideas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Rio Grande do Nortept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectErro produtivopt_BR
dc.subjectEnsino investigativopt_BR
dc.subjectEnsino-aprendizagempt_BR
dc.titleUm estudo sobre o erro no processo de ensino-aprendizagem de hidrostática a partir de uma sequência de atividades investigativaspt_BR
dc.typemasterThesispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFRNpt_BR
dc.publisher.programPROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E MATEMÁTICApt_BR
dc.contributor.authorLatteshttp://lattes.cnpq.br/2006113673891009-
dc.contributor.advisorLatteshttp://lattes.cnpq.br/0031580652587154-
dc.contributor.referees1Castro, Beatriz Aparecida Caprioglio de-
dc.contributor.referees1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1626797351122626-
dc.contributor.referees2Barroso, Márcia Teixeira-
dc.contributor.referees2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4891201029271910-
dc.description.resumoO presente trabalho busca refletir sobre o papel do erro no processo de ensino-aprendizagem a partir da utilização de uma sequência de atividades sobre a flutuação dos corpos na perspectiva investigativa. Tal perspectiva de ensino foi utilizada por se considerar que ela envolve diversos aspectos importantes do processo de ensino-aprendizagem que não costumam ser contemplados em uma aula na perspectiva convencional. Tais aspectos estão relacionados principalmente ao desenvolvimento dos diferentes tipos de conteúdo didáticos que são essenciais na formação global do aluno e o erro surge como um elemento fundamental na consecução desses objetivos. É por meio dele que o aluno será capaz de identificar as limitações de suas estruturas cognitivas, permitindo a ele reestruturar suas ideias num constante exercício de reflexão crítica.pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA: ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS E MATEMÁTICApt_BR
Appears in Collections:PPGECNM - Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FrancarlosMartinsDeCarvalho_DISSERT.pdf5.83 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.