Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22401
Title: Ideation: técnica de criatividade para a ideação de produtos e empresas de base tecnológica
Authors: Leopoldino, Kleidson Daniel Medeiros
Keywords: Técnicas de criatividade;Empreendedorismo acadêmico;Ideation
Issue Date: 27-May-2016
Citation: LEOPOLDINO, Kleidson Daniel Medeiros. Ideation: técnica de criatividade para a ideação de produtos e empresas de base tecnológica. 2016. 157f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
Portuguese Abstract: Compreendida enquanto uma habilidade, e presente em diferentes níveis no ser humano a criatividade pode ser estimulada de forma espontânea e não-espontânea. Espontaneamente a partir da interação entre fatores intrínsecos (indivíduo) e extrínsecos (ambientais). Já em sua forma induzida, por meio de técnicas de criatividade, ferramentas de facilitação que visam fomentar pensamentos originais para resolver problemas por meio da sistematização da ideação em etapas. Neste sentido, a dissertação tem como objetivo - propor uma técnica de criatividade para a geração de ideias de empresas de base tecnológica. O desenvolvimento da técnica teve como base teórica os seguintes temas: geração de ideias, criatividade coletiva e técnicas de criatividade. Na pesquisa de campo o método utilizado foi a pesquisa-ação, a partir de quatro intervenções junto a estudantes de graduação e pós-graduação em engenharia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Cada intervenção teve quatro fases: planejamento, intervenção, análise e melhoria. Em cada intervenção aprimorou-se a técnica e, como resultado surge a IDEATION, na qual cada letra representa uma, dentre suas oito etapas: Identify the Creative Profile, Develop Empathy, Explore the Group Imagination, Attend to the Guidelines, Think and Speak, Involve to the Theme, Obtain Ideas e Nurture the Ideas.
Abstract: The present work has as objective - propose a creative technique for the generation of ideas to technology-based companies. In many spheres of economy creativity figures as an important issue, because of the increasing complexity of solutions required in situations and scenarios marked by volatility, lack of models and breaking others. In the corporate world it is precisely in this field where the search for innovation becomes a competitive factor. However, to innovate, there must be creativity, a force that drives innovation and bases its quality and differentials face to the challenges of a networked world. Understood as a skill, and present at different levels in humans, when combined with attitude and entrepreneurial action, creativity is able to produce changes that adds or breaks with the current structure. The technique development had as theoretical basis the following themes: ideas generation, collective creativity and creativity techiniques. In the field research the method used was the action research, from four interventions along with graduation and post graduation students in engineering from Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Each intervention have four different stages: planning, intervention, analisys and improvement. In each intervention the technique was improved and as result comes up the IDEATION, in which, each letter represents, one of its eight steps: Identify the Creative Profile, Develop Empathy, Explore the Group Imagination, Attend to the Guidelines, Think and Speak, Involve to the Theme, Obtain Ideas e Nurture the Ideas.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/22401
Appears in Collections:PPGEP - Mestrado em Engenharia de Produção

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KleidsonDanielMedeirosLeopoldino_DISSERT.pdf4,04 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.