Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/23469
Title: Educação Física escolar & cinema: experimentando novas formas de ensinar esporte no ensino médio
Other Titles: Scholl Physical education & cinema: experiencing new ways to teach sports in high school
Authors: Tinôco, Rafael de Gois
Keywords: Educação física escolar;Ensino médio;Esportes;Mídia-educação;Cinema
Issue Date: 6-Mar-2017
Citation: TINÔCO, Rafael de Gois. Educação Física escolar & cinema: experimentando novas formas de ensinar esporte no ensino médio. 2017. 190f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
Abstract: The present dissertation was born of a concern about the uses of audiovisual devices in school, especially in Physical Education classes. Therefore, the study aims to understand how sports content can be implemented within the scope of Physical Education in High School when dialoguing with the cinematographic language, through the precepts of media-education. The study question was: “How can high school students establish a dialogue between cinema and sports in the classes of Physical Education based on precepts of media-education?”. To this end, based on Critical Education Pedagogies of Physical Education, sport content, methodological elements of action research, media-education as a teaching conception and interdisciplinary field of knowledge and cinema as a teaching strategy, a dialogue was held (2 Informatics and 2 Mechatronics) of the Instituto Federal do Rio Grande do Norte Campus Parnamirim (IFRN Campus Parnamirim), thematizing the sport content in the classes of Physical Education. For data collection, a questionnarie, field diary, facebook logs and systematic observation of the classes were used. The justifications consisted in walking throught new ways of teaching in Physical Education, in the effort to overcome the typical conceptions of sports teaching, aiming to increase the knowledge about/with them, raised by the principles of media-education and cinema as a teaching strategy. As well as in the contribution to the collection of works with this same proposal, given the timid academic production. As a main result, we increased the time and space of the classes, through the relationship in the groups via facebook daily, the collaborative work in the classes and in the production, the critical and creative access of the sports content by the students, supported by the media-education and the cinema as a teaching strategy, avoiding sports classes, as well as, based on the recognition of pedagogical processes by the students, the materialization of a significant and innovative planning, wich had a positive influence on the teaching-learning process of sports content.
Portuguese Abstract: A presente dissertação nasceu de uma inquietação sobre os usos dos aparatos audiovisuais na escola, em especial nas aulas de Educação Física. Portanto, o estudo tem como objetivo compreender como o conteúdo esporte pode ser efetivado no âmbito da Educação Física no Ensino Médio ao dialogar com a linguagem cinematográfica, através dos preceitos da mídia-educação. Partiu-se, pois, da seguinte questão de estudo: “Como os alunos do Ensino Médio podem estabelecer uma interlocução entre esporte e cinema nas aulas de Educação Física a partir de preceitos da mídia-educação?”. Para tanto, amparada nas Pedagogias Críticas de ensino da Educação Física, no conteúdo esporte, nos elementos metodológicos da pesquisa-ação, na mídia-educação como concepção de ensino e campo interdisciplinar de saber e no cinema enquanto estratégia de ensino, foi realizada uma interlocução pedagógica de um bimestre letivo nas 4 turmas do 2º Ano (2 Informática e 2 Mecatrônica) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Campus Parnamirim (IFRN Campus Parnamirim), tematizando o conteúdo esporte nas aulas de Educação Física. Para coleta de dados foi utilizado questionário, diário de campo, registros no facebook e a observação sistemática das aulas. As justificativas consistiram no caminhar por novas formas de ensinar na Educação Física, no esforço de superar as concepções típicas de ensino do esporte, ambicionando a ampliação do conhecimento sobre/com eles, angariado pelos princípios da mídia-educação e pelo cinema enquanto estratégia de ensino, bem como na contribuição ao acervo de trabalhos com essa mesma proposta, visto a tímida produção acadêmica. Como principais resultados, obtivemos o aumento do tempo e do espaço das aulas, através do relacionamento nos grupos via facebook diariamente, o trabalho colaborativo nas aulas e na produção final, o acesso crítico e criativo do conteúdo esporte pelos educandos, alicerçado pela mídia-educação e pelo cinema enquanto estratégia de ensino, fugindo das aulas de caráter esportivizado, assim como, a partir do reconhecimento dos processos pedagógicos por parte dos alunos, a materialização de um planejamento significativo e inovador, que influenciou de forma positiva no processo de ensino-aprendizagem do conteúdo esporte.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/23469
Appears in Collections:PPGEF - Mestrado em Educação Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RafaelDeGoisTinoco_DISSERT.pdf10,03 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.