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Title: Narrativa de si sob outras vozes silenciadas em: una sola muerte numerosa, de Nora Strejilevich
Authors: Serrão, Raquel de Araújo
Keywords: Testemunho;Ditadura;Violência;Literatura argentina;Nora Strejilevich
Issue Date: 13-Dec-2017
Citation: SERRÃO, Raquel de Araújo. Narrativa de si sob outras vozes silenciadas em: una sola muerte numerosa, de Nora Strejilevich. 2017. 199f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
Abstract: This thesis aims to analyze the novel-testimony Una sola muerte numerosa, published for the first time in 1996, reissued in 2006, by Nora Strejilevich. This work, still not translated into Portuguese and not covered by the literary criticism in Brazil, represents a work that reflects the relationship between Literature and violence. Regarding the totality of the plot, we elaborated some pertinent questions in order to understand and investigate its writing, taking into consideration the style as a result of the repressive context of its narrative. Among the questions that guide this research, it is observed, above all, the formal heterodiscourse, the discousive genres and the observation of the chronotope in the narrative structure. These categorical spheres help us to think about the questions of our research: How is state violence refracted in the work? What differential traits does the work have in relation to the testimonies traditionally known in Latin American literature? In fact, when compared to the structure which is common to most literary productions considered noveltestimony, we undoubtedly find in this novel an aesthetic innovation. It is presented as a dialogic aesthetic composition for bringing social discourses into dissonance in the narrative. In addition to this dialogical aspect, narrative fragmentation is an essential feature when analyzing Una sola muerte numerosa. This novel does not follow a linearity of events, it portrays ruptures by the Argentine socio-political dictatorial context from 1976 to 1983. By studying carefully the aesthetic formalization of the novel, we seek to understand how violence takes place as a thematic category, a pillar of its composition. Our study, however, does not intend to explore all the interpretative possibilities in this novel, nor does it intend to look into the socio-political situation of a generation. Instead, we aim to observe the dialogue between the work and its context, having the Circle of Bakthin as our theoretical basis and guided by studies that deal with the relationship between literature, memory and novel-testimony.
Portuguese Abstract: Esta pesquisa visa analisar o romance-testemunho Una sola muerte numerosa, de Nora Strejilevich, publicado pela primeira vez em 1996 e reeditado em 2006. Essa obra, ainda não traduzida para o português e tampouco estudada sob o olhar literário pelas academias no Brasil, aqui se apresenta como objeto de reflexão acerca da relação entre Literatura e violência. Ao considerar a totalidade da trama, elaboramos alguns questionamentos pertinentes para a compreensão de sua escrita, considerando o estilo em razão do contexto repressivo de seu tecido narrativo. Dentro das questões que orientam a investigação, observamos, sobretudo, o heterodiscurso, os gêneros discursivos e o cronotopo na obra. Essas esferas categóricas nos auxiliam a pensar as questões da pesquisa: Como a violência de Estado é refratada na obra? Que traços diferenciais tem a obra com relação aos testemunhos tradicionalmente conhecidos na literatura latinoa-mericana? Quando se compara a estrutura comum com a maioria das produções literárias consideradas testemunhais, sem dúvida, temos no romance um diferencial estético. Ele se apresenta como uma composição estética dialógica por trazer os discursos sociais em dissonância na narrativa. Além desse aspecto dialógico, a fragmentação narrativa é um tópico imprescindível ao analisar Una sola muerte numerosa, uma vez que a obra não segue uma linearidade dos eventos, mimetizando as rupturas pelo contexto sócio-político ditatorial argentino de 1976 a 1983. A partir do estudo da formalização estética do romance, buscamos entender de que modo a violência vem participar como categoria temática, eixo de sua composição. Nosso estudo, no entanto, não pretende esgotar as possibilidades interpretativas da obra, nem pretende debruçar-se sobre a situação sócio-político de uma época, mas observar o diálogo entre a obra e o contexto. Tomamos como base teórica o Círculo de Bakthin, auxiliada por estudos que versam sobre a relação Literatura, Memória e Testemunho.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25881
Appears in Collections:PPGEL - Doutorado em Estudos da Linguagem

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