Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26612
Title: A paisagem no ensino de geografia: práticas pedagógicas no 6º ano do ensino fundamental II, município de São Paulo do Potengi/RN
Authors: Advíncula Júnior, Moisés Gomes
Keywords: Ensino;Geografia;Paisagem
Issue Date: 29-Nov-2018
Citation: ADVÍNCULA JÚNIOR, Moisés Gomes. A paisagem no ensino de geografia: práticas pedagógicas no 6º ano do ensino fundamental II, município de São Paulo do Potengi/RN. 2018. 151f. Dissertação (Mestrado Profissional em Geografia) - Centro de Ensino Superior do Seridó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
Abstract: The present research aims to investigate landscaping in the teaching of Geography, considering the pedagogical practices in the 6th year of Ensino Fundamental in the city of São Paulo do Potengi/RN. The choice for the concept of landscaping is justified by believing that the use of landscape reading, in the teaching of Geography, can be a way to lead the student to uncover the space in the plot of history and in social and physical transformations. Because it is a work focused on teaching, we seek in authors such as Cavalcanti (2013), Kaercher (2003), Callai (2005) and in the Curriculum Parameters (1998) the discussions, reflections and challenges that would expose the main contexts referring to the concept of landscaping and to the teaching of Geography in Basic Education of the present time. As we start to work the landscape in a more humanistic perspective, we seek in other authors to broaden our theoretical conceptions of this notion, bringing authors such as Sauer (1998), Cosgrove (1998), Claval (2014), Berque ([1984] 2012) and Corrêa (2012). Regarding the empirical work, it was carried out in two public schools of the City. Visits to the establishments, interviews with teachers and observations in their classes were carried out, as well as the analysis of the textbooks and their planning in relation to the teaching of Geography in the 6th year. Finally, we elaborated a methodological proposal aimed at exploring the local landscapes, in the case of the city of Potengi, as a strategy that favors the conceptual and practical extension in the teaching of landscaping exposed in the textbook.
metadata.dc.description.resumo: O presente trabalho tem como objetivo principal investigar a paisagem no ensino de Geografia, considerando as práticas pedagógicas no 6º ano do Ensino Fundamental no município de São Paulo do Potengi/RN. A escolha do conceito de paisagem se justifica por acreditarmos que a utilização da leitura da paisagem no ensino de Geografia pode ser uma forma de levar o aluno a desvendar o espaço na trama da história e das transformações sociais e físicas. Por se tratar de um trabalho voltado para o ensino, buscamos em autores como Cavalcanti (2013), Kaercher (2003), Callai (2005) e nos Parâmetros Curriculares (1998) as discussões, reflexões e os desafios que viessem a expor os principais contextos referentes ao conceito de paisagem e ao ensino de Geografia na Educação Básica da atualidade. Como partimos para trabalhar a paisagem numa perspectiva mais humanista, buscamos em outros autores ampliar as nossas concepções teórica desse conceito, trazendo autores como Sauer (1998), Cosgrove (1998), Claval (2014), Berque ([1984] 2012) e Corrêa (2012). No que se refere ao trabalho empírico, ele foi realizado em duas escolas públicas da Cidade. Foram realizadas visitas aos estabelecimentos, entrevistas com os professores e observações em suas aulas, além da análise dos livros didáticos e dos seus planejamentos em relação ao ensino de Geografia no 6º ano. Por fim, elaboramos uma proposta metodológica voltada para explorar as paisagens locais, no caso da cidade de São Paulo Potengi, como estratégia que favorece a ampliação conceitual e prática no ensino de paisagem exposto no livro didático.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26612
Appears in Collections:GEOPROF - Mestrado Profissional em Geografia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Paisagemensinogeografia_AdvinculaJunior_2018.pdf4,21 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.