Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26732
Title: Formação humanista no Curso de Farmácia da UFRN: a percepção dos docentes e concluintes
Authors: Silva, Júlio César Mendes e
Keywords: Ensino;DCN;Formação humanista;Grupo focal
Issue Date: 30-Oct-2018
Citation: SILVA, Júlio César Mendes e. Formação humanista no Curso de Farmácia da UFRN: a percepção dos docentes e concluintes. 2018. 136f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino na Saúde) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
Abstract: The National Curriculum Guidelines (DCNs) that guide Pharmacy Undergraduate Courses establish critical, reflective, humanistic and generalist training. The Pharmacy Course of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) implemented its current Political Pedagogical Project (PPC) based on these guidelines and, since its implementation in 2002, approximately 950 pharmacists were trained. Despite these changes, some worrying characteristics such as extreme technicality and limited critical and humanistic formation persist in this formative process. In this context, this research had as main objective to analyze the pharmaceutical formation, from the humanistic perspective, in the perception of the active and conclusive teachers, in the Pharmacy Course of the Institution of Higher Education mentioned above. It was, therefore, a descriptive research of the type of case study with a qualitative approach. As far as the data of the research were obtained, a focal group was carried out through a semi-structured script. The subjects of the research were composed by 08 professors and 08 graduates of the course. The result of this analysis offers as a product subsidies for discussions and reflections during the construction of the new Pedagogical Project of the UFRN Pharmacy course, which is under review, and will also guide the modifications necessary for the humanistic formation foreseen in the current DCNs, published through of Resolution No. 6 of October 19, 2017. It was concluded that it is necessary to plan a PPC that contemplates an interdisciplinary and transdisciplinary formation, with learning teaching strategies directed to an integrated, critical, reflective and humanistic formation, with a general training that counteracts specialist training and a competency-based training model. The weaknesses in the teachinglearning process regarding the humanistic contents and the feeling of unpreparedness of the graduates to assume their professional assignments, as recommended by the DCNs, were pointed out, pointing to the need for reflection on the formal inclusion of contents related to humanistic formation in the Undergraduate Program in Pharmacy at UFRN.
Portuguese Abstract: As Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) que orientam os Cursos de Graduação em Farmácia estabelecem uma formação crítica, reflexiva, humanista e generalista. O Curso de Farmácia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) implantou o seu atual Projeto Político Pedagógico (PPC) baseado nestas diretrizes e, desde a sua implantação, em 2002, aproximadamente 950 farmacêuticos foram formados. Apesar dessas modificações, algumas características preocupantes como o extremo tecnicismo e uma limitada formação crítica e humanista perduram nesse processo formativo. Neste contexto, esta pesquisa teve como objetivo principal analisar a formação farmacêutica, sob a perspectiva humanística, na percepção dos docentes ativos e concluintes, no Curso de Farmácia da Instituição de Ensino Superior supracitada. Tratou-se, pois, de uma pesquisa descritiva do tipo estudo de caso com uma abordagem qualitativa. Já ao que concerne à obtenção dos dados da pesquisa, foi realizado grupo focal mediante roteiro semiestruturado. Os sujeitos da pesquisa foram compostos por 08 docentes e 08 discentes concluintes do curso. Foram observadas fragilidades no processo ensino-aprendizagem referentes aos conteúdos humanísticos e o sentimento de despreparo dos egressos para assumir suas atribuições profissionais, apontando para a necessidade de reflexão sobre a inclusão formal de conteúdos relacionados à formação humanista na Graduação de Farmácia da UFRN. O resultado desta análise oferece como produto subsídios para discussões e reflexões durante a construção do novo Projeto Pedagógico do curso de Farmácia da UFRN, que está em revisão, e, também, norteará as modificações necessárias para a formação humanista prevista nas atuais DCNs, publicada através da Resolução nº 6, de 19 de outubro de 2017. Ao final, concluiu-se que é necessário planejar um PPC que contemple uma formação interdisciplinar e transdisciplinar, com estratégias de ensino aprendizagem direcionadas a uma formação integrada, critica, reflexiva e humanista, com uma formação generalista que faça contraponto a uma formação especialista e com um modelo de formação baseada por competências.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26732
Appears in Collections:MPEENSA - Mestrado Profissional em Ensino na Saúde

Files in This Item:
File SizeFormat 
Formaçãohumanistacurso_Silva_2018.pdf1,25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.