Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29329
Title: Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs
Other Titles: An ontology to support the effective participation of students in VLEs
Authors: Fontes, Laysa Mabel de Oliveira
Valentim, Ricardo Alexsandro de Medeiros
Mendes Neto, Francisco Milton
Souza, Rafael Castro de
Chagas, José Ferdinandy Silva
Keywords: Educação a distância;Learning analytics;Ontologia
Issue Date: 2017
Publisher: Informática na educação
Citation: VALENTIM, R. A. M.; FONTES, L. M. O.; MENDES NETO, F.M.; SOUZA, R. C.; CHAGAS, J. F. S.. Uma ontologia de apoio à participação efetiva de alunos em AVAs. Informática na educação, v. 20, p. 94-110, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/79727. Acesso em: 18 jun. 2020. https://doi.org/10.22456/1982-1654.79727
Portuguese Abstract: O uso dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVAs) na Educação a Distância tem gerado um crescente volume de dados provenientes de interações entre os atores desse processo. O tutor a distância é o ator responsável por mediar o processo de aprendizagem dos alunos e por promover a interação nos AVAs. O volume de dados gerado a partir dessas interações, se devidamente explorado, pode fornecer o entendimento sobre a relação de influência entre o desempenho dos tutores a distância e a participação efetiva de alunos em AVAs. Diante deste contexto, este trabalho apresenta uma ontologia para recomendação de ações que buscam promover a participação efetiva de alunos em AVAs
Abstract: The use of Virtual Learning Environments (VLEs) in Distance Education has generated a growing volume of data from interactions among the actors in this process. The distance tutor is the actor responsible for mediating the students' learning process and for promoting interaction in the VLEs. The volume of data generated from these interactions, if roperly exploited, can provide an understanding of the relationship of influence among the distance tutors' performance and the effective participation of students in VLEs. In this context, this paper presents an ontology for the recommendation of actions that seek to promote the effective participation of students in AVAs
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/29329
ISSN: 1982-1654
Appears in Collections:CT - DEB - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UmaOntologiaDeApoio_Valentim_2017.pdf574,15 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons