Navegando por Autor "Câmara, Ana Maria Chagas Sette"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
- Resultados por página
- Opções de Ordenação
Artigo Interprofessional education in Brazil: building synergic networks of educational and healthcare processes(Taylor and Francis, 2016-03-03) Azevedo, George Dantas de; Batista, Nildo Alves; Batista, Sylvia Helena Souza da Silva; Bellini, Maria Isabel Barros; Câmara, Ana Maria Chagas Sette; Costa, Marcelo Viana da; Cyrino, Antonio Pithon; Cyrino, Eliana Goldfarb; Peduzzi, Marina; Reeves, ScottThe healthcare practices supported by interprofessional education (IPE) and the debate about those processes are in the early stages in Brazil. The SUS is the national public policy in health matters and is geared towards universal access, comprehensiveness, and social participation, articulated around Primary Health Care as the back-bone of the network. In this editorial, we outline social and political processes that have contributed to the development of interprofessional practice (IPP) in Brazil. This promising context and subsequently the need of strengthening the public policies for a reorientation of health professional training were the starting point for summoning a first International Colloquium of Interprofessional Educationand Practice, in Natal (Rio Grande do Norte state, in the Northeast region of Brazil). Several of the IPE experiences analysed were considered aswide-range innovations in the federal universities. As a result of the colloquium, a set of action sand priority areas demanding for investments in order to strengthen IPE in Brazil. The road ahead in Brazil looks extensive, and progress willrequire not only dialogues but an effective alliance amongall those with a stake in the improvement of healthcareand professional trainingArtigo Pró-Saúde e PET-Saúde como espaços de educação interprofissional(UNESP, 2015-12) Costa, Marcelo Viana da; Patrício, Karina Pavão; Câmara, Ana Maria Chagas Sette; Azevedo, George Dantas de; Batista, Sylvia Helena Souza da SilvaEste artigo pretende refletir sobre o Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde (Pró-Saúde), articulado ao Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde) como cenário mobilizador para a adoção da educação interprofissional a partir dos desafios identificados nas instituições de Ensino Superior (IES) pelos participantes do PROPET. Os dados foram produzidos a partir de relatórios das IES e de assessores do Ministério da Saúde, via plataforma FORMSUS. A análise dos dados consistiu de uma sistematização quantitativa e análise de conteúdo. Emergiram como temas: concepções e práticas na educação interprofissional: multi ou inter? Educação Interprofissional e PROPET: desvelando potências. A análise indica que o PROPET vem induzindo novas formas de interação entre cursos envolvidos e seus atores, em cenários reais, enfrentando importantes pontos nevrálgicos da formação em saúde: a articulação ensino/serviço e a qualificação para o trabalho em equipe