Navegando por Autor "Pinheiro, Sylvia"
Agora exibindo 1 - 4 de 4
- Resultados por página
- Opções de Ordenação
Artigo Um estudo da evolução da mente e das psicopatologias através da análise de grafos da literatura(2014-09) Pinheiro, Sylvia; Mota, Natália; Copelli, Mauro; Ribeiro, Sidarta Tollendal GomesIntrodução Para melhor compreender pacientes com psicopatologias, Mota e colaboradores (2012, 2014) investigaram atributos de grafos de entrevistas obtidas de pacientes com esquizofrenia, com transtorno bipolar tipo I e em controles não psicóticos O estudo aponta a possibilidade de um estudo psiquiátrico quantitativo, e mostra diferenças significativas entre indivíduos bipolares e esquizofrênicos em pelo menos 10 atributos de grafos. Em uma análise de classificadores, os atributos permitiram uma diferenciação com alta sensibilidade e especificidade. Também realizando análise de texto, porém numa vertente semântica, Diuk e colaboradores (2012) aplicaram a ferramenta LSA (Latent Semantic Analysis) para estimar a presença do conceito de “introspecção” durante uma janela da história do desenvolvimento humano. Este trabalho, baseado nas ideias de Julian Jaynes (1976), encontrou na transição da tradição popular oral para a escrita durante a chamada Era Axial, (período 800 a.C. a 200 a.C.) um aumento dos níveis de introspecção. O estudo utilizou textos antigos das culturas grecoromana e judaicocristã, além de textos da atualidade. Os resultados corroboram a teoria de Jaynes sobre o aparecimento recente da consciência humana atual, através da ruptura do modo de funcionamento mental conhecido como “bicameral”. Este é caracterizado pela ausência de introspecção e constante intervenção de “vozes”, comportamento que é similar ao de indivíduos psicóticos. Objetivos Inspirandose nestas ideias, nosso estudo busca aplicar análise de grafos à literatura, em duas vertentes: 1) análise dos textos de escritores historicamente diagnosticados como psicóticos na literatura moderna e contemporânea; 2) análise dos textos da Era Axial. Métodos Para isto, obtivemos a versão digital das obras literárias no domínio púbico da internet, (em sítios como o Projeto Gutenberg e MIT Classics) e os adequamos para a versão de texto. Utilizamos o software Speechgraphs, que calcula atributos diversos baseandose na teoria dos grafos e posteriormente, pretendemos construir classificadores através do software Weka. Resultados e Conclusões Na primeira vertente de estudo, encontramos diferenças significativas entre os indivíduos esquizofrênicos e os controles, no atributo de grafo Arestas (12,76, p=0,0167**, N=34 autores), para janelas de 100 palavras, e em dois atributos (Arestas: 12,65; p= 0,0216* LSC: 10,39, p=0,0546*, N=34 autores) para janelas de 30 palavras , mostrando consistência com os estudos anteriores de Mota et al (2012, 2014). Na segunda linha, encontramos diferenças em quase todos os atributos de grafo quando comparamos o Antigo Testamento ao Novo Testamento e às Confissões de Santo Agostinho, todos textos da tradição judaicocristã. Com o desenvolvimento desta pesquisa com mais autores contemporâneos e a inclusão de textos da tradição grecoromana, esperamos aprofundar o teste de nossas hipóteses sobre padrões já encontrados para indivíduos com psicopatologias, e também encontrar novas evidências do padrão de comportamento bicameral.Artigo Nonsemantic word graphs of texts spanning ∼ 4500 years, including pre-literate Amerindian oral narratives(Elsevier BV, 2021-08-14) Mota, Natália Bezerra; Pinheiro, Sylvia; Guerreiro Júnior, Antonio Roberto; Silva, Mauro Copelli Lopes da; Ribeiro, Sidarta Tollendal GomesNon-semantic word graphs obtained from oral reports are useful to describe cognitive decline in psychiatric conditions such as Schizophrenia, as well as education-related gains in discourse structure during typical development. Here we provide non-semantic word graph attributes of texts spanning approximately 4500 years of history, and pre-literate Amerindian oral narratives. The dataset assessed comprises 707 literary texts representative of 9 different Afro-Eurasian traditions (Syro-Mesopotamian, Egyptian, Hinduist, Persian, Judeo-Christian, Greek-Roman, Medieval, Modern and Contemporary), and Amerindian narratives (N = 39) obtained from a single ethnic group from South America (Kalapalo, N = 18), or from a mixed ethnic group from South, Central and North America (non-Kalapalo, N = 21). The present article provides detailed information about each text or narrative, including measurements of four graph attributes of interest: number of nodes (lexical diversity), repeated edges (short-range recurrence), largest strongly connected component (long-range recurrence), and average shortest path (graph length)Artigo The history of writing reflects the effects of education on discourse structure: implications for literacy, orality, psychosis and the axial age(Elsevier, 2020-10-01) Pinheiro, Sylvia; Mota, Natália Bezerra; Sigman, Mariano; Fernández-Slezak, Diego; Guerreiro, Antonio; Tófoli, Luís Fernando; Cecchi, Guillermo; Copelli, Mauro; Ribeiro, Sidarta Tollendal GomesBackground: Graph analysis detects psychosis and literacy acquisition. Bronze Age literature has been proposed to contain childish or psychotic features, which would only have matured during the Axial Age (∼800-200 BC), a putative boundary for contemporary mentality. Method: Graph analysis of literary texts spanning ∼4,500 years shows remarkable asymptotic changes over time. Results: While lexical diversity, long-range recurrence and graph length increase away from randomness, short-range recurrence declines towards random levels. Bronze Age texts are structurally similar to oral reports from literate typical children and literate psychotic adults, but distinct from poetry, and from narratives by preliterate preschoolers or Amerindians. Text structure reconstitutes the “arrow-of-time”, converging to educated adult levels at the Axial Age onset. Conclusion: The educational pathways of oral and literate traditions are structurally divergent, with a decreasing range of recurrence in the former, and an increasing range of recurrence in the latter. Education is seemingly the driving force underlying discourse maturationArtigo The ontogeny of discourse structure mimics the development of literature(2016) Mota, Natália B.; Pinheiro, Sylvia; Sigman, Mariano; Slezak, Diego Fernandez; Cecchi, Guillermo; Copelli, Mauro; Ribeiro, Sidarta Tollendal GomesDiscourse varies with age, education, psychiatric state and historical epoch, but the ontogenetic and cultural dynamics of discourse structure remain to be quantitatively characterized. To this end we investigated word graphs obtained from verbal reports of 200 subjects ages 2-58, and 676 literary texts spanning ~5,000 years. In healthy subjects, lexical diversity, graph size, and long-range recurrence departed from initial near-random levels through a monotonic asymptotic increase across ages, while short-range recurrence showed a corresponding decrease. These changes were explained by education and suggest a hierarchical development of discourse structure: short-range recurrence and lexical diversity stabilize after elementary school, but graph size and long-range recurrence only stabilize after high school. This gradual maturation was blurred in psychotic subjects, who maintained in adulthood a near-random structure. In literature, monotonic asymptotic changes over time were remarkable: While lexical diversity, long-range recurrence and graph size increased away from near-randomness, short-range recurrence declined, from above to below random levels. Bronze Age texts are structurally similar to childish or psychotic discourses, but subsequent texts converge abruptly to the healthy adult pattern around the onset of the Axial Age (800-200 BC), a period of pivotal cultural change. Thus, individually as well as historically, discourse maturation increases the range of word recurrence away from randomness.