Navegando por Autor "Silva, Priscila"
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Artigo Behavioral changes over time following ayahuasca exposure in zebrafish(2017-07-28) Savoldi, Robson; Polari, Daniel; Silva, Jaquelinne Pinheiro da; Silva, Priscila; Soares, Bruno Lobao; Yonamine, Mauricio; Freire, Fúlvio Aurélio de Morais; Luchiari, Ana CarolinaThe combined infusion of Banisteriopsis caapi stem and Psychotria viridis leaves, known as ayahuasca, has been used for centuries by indigenous tribes. The infusion is rich in N, N-dimethyltryptamine (DMT) and monoamine oxidase inhibitors, with properties similar to those of serotonin. Despite substantial progress in the development of new drugs to treat anxiety and depression, current treatments have several limitations. Alternative drugs, such as ayahuasca, may shed light on these disorders. Here, we present time-course behavioral changes induced by ayahuasca in zebrafish, as first step toward establishing an ideal concentration for pre-clinical evaluations. We exposed adult zebrafish to five concentrations of the ayahuasca infusion: 0 (control), 0.1, 0.5, 1, and 3 ml/L (n D 14 each group), and behavior was recorded for 60 min. We evaluated swimming speed, distance traveled, freezing and bottom dwelling every min for 60 min. Swimming speed and distance traveled decreased with an increase in ayahuasca concentration while freezing increased with 1 and 3 ml/L. Bottom dwelling increased with 1 and 3 ml/L, but declined with 0.1 ml/L. Our data suggest that small amounts of ayahuasca do not affect locomotion and reduce anxiety-like behavior in zebrafish, while increased doses of the drug lead to crescent anxiogenic effects. We conclude that the temporal analysis of zebrafish behavior is a sensitive method for the study of ayahuasca-induced functional changes in the vertebrate brainTCC Educação física e mídia: a relação na escolha de temas e conteúdos(Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2017-11-23) Araujo, Thaís Viana; Silva, PriscilaO presente trabalho refere-se a um estudo de caso, onde buscou-se verificar a influência da mídia na escolha de temas e conteúdos nas aulas de educação física nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). O trabalho foi desenvolvido a partir da aplicação de um questionário com 14 professores de educação física, substitutos e efetivos, de diferentes campos do IFRN onde foram analisados seus discursos no que diz respeito à relação mídia-educação relacionando-os aos parâmetros curriculares nacionais e a autores do campo da educação física e mídia. Podemos comprovar que há uma influência, direta ou indireta, da mídia nas escolhas de temas que são trabalhados na educação física escolar, este fato nos leva a enxergar as diferentes mídias não somente como fornecedor de conhecimento, mas também como aliado para motivar os alunos a participar das aulas, como recurso pedagógico, como espaço de formação de criatividade e criticidade.