Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/14955
Title: Seis sigma :uma proposta para implementação da metodologia em pequenas e médias empresas
Other Titles: Six Sigma: a proposal for implemententing the methodology in small and medium-sized enterpreses
Authors: Pinho, Carlos Tadeu Assumpção de
Keywords: Gestão da qualidade;Estratégia Seis Sigma;Pequenas e médias empresas;Quality management;Six Sigma methodology;Small and medium size companies
Issue Date: 19-May-2006
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: PINHO, Carlos Tadeu Assumpção de. Six Sigma: a proposal for implemententing the methodology in small and medium-sized enterpreses. 2006. 118 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.
Portuguese Abstract: A metodologia Seis Sigma constitui um programa orientado para o aprimoramento contínuo de processos empresariais, que visa à satisfação dos clientes, bem como maiores ganhos financeiros e operacionais. Considerando o contexto em que mais de 99% das empresas brasileiras possuem até quinhentos empregados, esse estudo se propõe a investigar como Seis Sigma pode ser aplicado em empresas de pequeno ou médio porte. Para tanto, foi realizado um levantamento bibliográfico e um estudo foi conduzido em um jornal de porte médio, que circula, diariamente, no estado do Rio Grande do Norte. Os resultados da pesquisa apontam para a viabilidade de utilização da metodologia nesse segmento de mercado, bem como sugere um método que pode ser aproveitado em empresas similares
Abstract: The Six Sigma methodology consists of a program guided to the continuous improvement of enterprise processes, which aims at customer satisfaction, as well as increasing financial and operational profits. Considering that more than 99% of the Brazilian companies have up to five hundred employees, this study investigates how Six Sigma can be applied in small or medium size companies. This study was conducted based on literature review and application of the ideas in a medium size newspaper company, which manufactures newspapers that circulate daily in the state of Rio Grande do Norte. The results of the research point to the viability of use of the methodology in this market segment, as well as suggest a method that can be used in similar companies
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14955
Appears in Collections:PPGEP - Mestrado em Engenharia de Produção

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CarlosTA.pdf1,35 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.