Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/15064
Title: Modelo em dinâmica de sistemas para gestão de aeroportos brasileiros
Other Titles: System dynamics model for capacity management of Brazilian Airports
Authors: Marcos, Antonio Rodolfo Araújo
Keywords: Aeroportos. Dinâmica de sistemas. Gestão da capacidade. Demanda de passageiros;Airports. System dynamics. Capacity management. Passenger demand
Issue Date: 19-Mar-2013
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: MARCOS, Antonio Rodolfo Araújo. System dynamics model for capacity management of Brazilian Airports. 2013. 97 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2013.
Portuguese Abstract: A importância do setor aéreo no desenvolvimento de um país nos remete a necessidade da realização de estudos sobre gerenciamento de aeroportos, visando auxiliar o processo de tomada de decisões. No Brasil, o crescimento da demanda de passageiros é motivo de investimentos com intuito de equilibrar a capacidade de um aeroporto com a demanda aérea. Diante disso, o trabalho tem como objetivo desenvolver um modelo em Dinâmica dos Sistemas capaz de auxiliar a gestão aeroportuária brasileira no dimensionamento dos subsistemas de um aeroporto (Terminal de Passageiros, Pista e Pátio). A metodologia do trabalho consistiu nas etapas de definição do problema, formulação da hipótese dinâmica, construção do modelo de simulação, validação e experimentos. Por fim, analisou a situação de cada subsistema em treze aeroportos brasileiros nos cenários atual, mais provável e otimista para a demanda aérea de passageiros
Abstract: The importance of the airport sector in the development of a country refers to the need for studies on management of airports, to aid the process of decision making. In Brazil, growth in passenger demand is why investments in order to balance the capacity of an airport with air demand. Thus, the study aims to develop a model for Dynamic Systems able to assist airport management in Brazilian sizing subsystems an airport (Passenger Terminal, Runway and Patio). The methodology of this work consists in the steps of defining the problem, formulating the hypothesis dynamic building simulation model, and validation experiments. Finally, we examined the status of each subsystem in thirteen Brazilian airports in scenarios current, most likely and optimistic for air passenger demand
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/15064
Appears in Collections:PPGEP - Mestrado em Engenharia de Produção

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AntonioRAM_DISSERT.pdf3,94 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.