Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/20389
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSilva, Adriana Rocha da-
dc.contributor.authorCastro, Alda Maria Duarte Araújo-
dc.date.accessioned2016-05-05T17:45:16Z-
dc.date.available2016-05-05T17:45:16Z-
dc.date.issued2008pt_BR
dc.identifier.citationSILVA, Adriana Rocha da; CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo. Formação continuada de professores: Uma nova Configuração a partir da lógica do mercado. Sorocaba/SP. Revista Quaestio, Sorocaba, SP, v. 10, n. 1/2, p. 185 - 208, maio/nov. 2008. ISSN 1518-2886. Disponível em:<http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5b%5d=68&path%5b%5d=68>pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/20389-
dc.description.abstractThe article analyses the teachers’ continuous formation, in the context of present elementary education reforms and the need of their adaptation to the new productive process demands. Discusses the different patterns of continuous formation that have assisted the teachers’ formation policies on the last decades, with distinction to the interactive-refl exive and self formation patterns. It is about a bibliographical and documental research that allowed to systemize the knowledge about that set of themes. The studies done made it evident that the continuous formation pattern, proposed on the educational reform ambit, changes the traditional continuous formation concept and assumes a new confi guration with an increased instrumental character, more functional, that can not propitiate a consistent theory formation, it has not have contributed effectively to the teachers’ professionalization, neither, to the teaching-learning process evolution.pt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectReforma educacionalpt_BR
dc.subjectFormação continuadapt_BR
dc.subjectFormação interativorefl exivapt_BR
dc.subjectAutoformaçãopt_BR
dc.titleFormação continuada de professores: Uma nova configuração a partir da lógica do mercado.pt_BR
dc.title.alternativeTeachers Continuous formation: a new configuration from the market logic.pt_BR
dc.typearticlept_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.initialsUFRNpt_BR
dc.description.resumoO artigo analisa as tendências da formação continuada de professores, no contexto das atuais reformas da educação básica e a necessidade de sua adequação às novas exigências do processo produtivo. Discute os diferentes modelos de formação continuada que têm subsidiado as políticas de formação de professores nas últimas décadas, com destaque para os modelos da formação interativo-reflexiva e da auto formação. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica e documental que permitiu sistematizar os conhecimentos sobre a temática. Os estudos realizados evidenciam que o modelo de formação continuada, proposto no âmbito da reforma educacional, mudou a tradicional concepção de formação continuada e assumiu uma nova configuração de caráter mais instrumental, mais prático que não propicia uma sólida formação teórica, não tem contribuído efetivamente com a pro- fissionalização docente, tampouco com a melhoria do processo ensino-aprendizagem.pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
Appears in Collections:CE - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formação continuada de professores_2008.pdfArtigo Principal181,52 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.