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Title: Pró-Saúde e PET-Saúde como espaços de educação interprofissional
Other Titles: Pro-Health and PET-Health as interprofessional education spaces
Authors: Costa, Marcelo Viana da
Patrício, Karina Pavão
Câmara, Ana Maria Chagas Sette
Azevedo, George Dantas de
Batista, Sylvia Helena Souza da Silva
Keywords: Educação em saúde;Serviços de integração docente-assistencial;Políticas públicas de saúde;Health education;Teaching care integration services;Public health policy
Issue Date: Dec-2015
Publisher: UNESP
Citation: COSTA, Marcelo Viana da; PATRÍCIO, Karina Pavão; CÂMARA, Ana Maria Chagas Sette; AZEVEDO, George Dantas de; BATISTA, Sylvia Helena Souza da Silva. Pró-Saúde e PET-Saúde como espaços de educação interprofissional. Interface - Comunicação, Saúde, [s. l.], v. 19, n. 1, p. 709-720, dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832015000500709&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 30 jun. 2020. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0994
Portuguese Abstract: Este artigo pretende refletir sobre o Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde (Pró-Saúde), articulado ao Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde) como cenário mobilizador para a adoção da educação interprofissional a partir dos desafios identificados nas instituições de Ensino Superior (IES) pelos participantes do PROPET. Os dados foram produzidos a partir de relatórios das IES e de assessores do Ministério da Saúde, via plataforma FORMSUS. A análise dos dados consistiu de uma sistematização quantitativa e análise de conteúdo. Emergiram como temas: concepções e práticas na educação interprofissional: multi ou inter? Educação Interprofissional e PROPET: desvelando potências. A análise indica que o PROPET vem induzindo novas formas de interação entre cursos envolvidos e seus atores, em cenários reais, enfrentando importantes pontos nevrálgicos da formação em saúde: a articulação ensino/serviço e a qualificação para o trabalho em equipe
Abstract: This paper aims to reflect on the National Reorientation Program for Health Professional Education (Pro-Health), as articulated with the Education by Work for Health Program (PET-Health); this was the main mobilizing set for interprofessional education adoption based on the challenges identified in the higher education institutions (HEI) that participated in PROPET. The data were obtained from reports (educational institutions and advisers of the Ministry of Health) using the FORMSUS platform. The data analysis consisted of a quantitative systematization and content analysis. It was emerged as themes: concepts and practices in interprofessional education: multi or inter? Interprofessional education and PROPET: unveiling potencies. The analysis indicated that PROPET induced new ways of interaction between the courses and their agents that were involved in real-life scenarios and identified important key points of health education, such as the articulation between education/health service and qualifications for teamwork
URI: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31597
ISSN: 1414-3283
1807-5762
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