Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32162
Title: | Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola |
Authors: | Cordeiro, Kelly Cristine |
Advisor: | Thomé, Renata Viana de Barros |
Keywords: | Decolonialidade;Currículo;Arte-educação |
Issue Date: | 25-Nov-2020 |
Publisher: | Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
Citation: | CORDEIRO, Kelly Cristine. Da cor do Ébano: arte e valorização da beleza afro-brasileira na escola. 2020. 28f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes - Profartes) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. |
Portuguese Abstract: | “Da cor do ébano: Arte e valorização da estética afro-brasileira na Escola” é o resultado da proposta pedagógica implementada no Centro Estadual de Ensino Profissional Hélio Xavier de Vasconcelos/Extremoz/RN foco do presente trabalho de mestrado. As reflexões teóricas – em torno do pensamento decolonial - e educacionais que inspiraram “Da cor do ébano” são desenvolvidas nesse artigo e estão alinhadas com o debate em torno da inserção da história a cultura afro-brasileira como previsto na Lei 10.639/03, cujo objetivo é promover o enfrentamento ao racismo no espaço escolar. Tais ações têm sido gestadas em um contexto escolar marcado por uma maioria étnica afrodescendente que não vê de forma positiva tal identidade, nem consegue vislumbrar a prática e a perpetuação do racismo estrutural em seu cotidiano. É neste contexto que temos promovido atividades didáticas que buscam envolver os/as estudantes no debate sobre a construção de identidades sociais, multiculturalismo, estética, subjetividades, diversidade étnica, cultural e racismo, focando na promoção das identidades afrodescendentes utilizando linguagens das artes visuais como instrumentos de representação e valorização da estética negra no ambiente escolar. |
Abstract: | “The color of ebony: Art and valorization of Afro-Brazilian aesthetics at School” is the result of the pedagogical proposal implemented at the State Center for Professional Education Hélio Xavier de Vasconcelos / Extremoz / RN focus of the present master's work. The theoretical reflections - around decolonial thinking - and educational reflections that inspired “The color of ebony” are developed in this article and are aligned with the debate around the insertion of history in Afro-Brazilian culture as foreseen in Law 10.639 / 03, whose objective is to promote the fight against racism in the school environment. Such actions have been carried out in a school context marked by an ethnic Afro-descendant majority who do not see this identity positively, nor can they envision the practice and perpetuation of structural racism in their daily lives. It is in this context that we have been promoting didactic activities that seek to involve students in the debate on the construction of social identities, multiculturalism, aesthetics, subjectivities, ethnic, cultural and racism, focusing on the promotion of Afro-descendant identities using visual arts languages as instruments of representation and appreciation of black aesthetics in the school environment. |
URI: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32162 |
Appears in Collections: | PROFARTES - Mestrado Profissional em Artes |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CorEbanoarte_Cordeiro_2020.pdf | 439,92 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open | |
Propostapedagogica_Cordeiro_2020.pdf | 51,75 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.