Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32880
Title: Identidades cultural e turística de São Miguel do Gostoso, Rio Grande do Norte (RN), Brasil
Other Titles: Cultural and tourist identities from Miguel do Gostoso, Rio Grande do Norte (RN), Brazil
Authors: Taveira, Marcelo da Silva
Keywords: Turismo;Tourism;Identidade cultural;Cultural identity;Identidade turística;Tourist identity;São Miguel do Gostoso;São Miguel do Gostoso
Issue Date: 2016
Publisher: Turismo e Sociedade
Citation: TAVEIRA, Marcelo da Silva. Identidades cultural e turística de São Miguel do Gostoso, Rio Grande do Norte (RN), Brasil. Turismo e Sociedade, Curitiba, v. 9, n. 1, p. 1-22, 2016. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/turismo/article/view/45935. Acesso em: 22 set. 2020. http://dx.doi.org/10.5380/tes.v9i1.45935.
Portuguese Abstract: Trata-se de uma discussão teórica a respeito dos conceitos de identidades cultural e turística, que também apresenta dados empíricos coletados por meio de pesquisa de campo pertinente a estudos no âmbito das ciências sociais e humanas, realizados nos anos de 2014 e 2015. No texto se aborda a relação turismo e comunidades de praia, em São Miguel do Gostoso (Rio Grande do Norte/RN, Brasil), importante destino turístico do litoral potiguar, cujos principais segmentos de mercado são: turismo de sol e praia e turismo de aventura. O cenário das relações socioculturais entre as populações anfitriã (comunidades de praia) e visitantes, revelou-se ao longo da pesquisa e percebeu-se quais os elementos que compunham as identidades do destino (percepção do turista) e da população local (dimensão sociocultural). Assim, neste artigo se retrata por meio de dados empíricos e arguições teórico-metodológicas, o conjunto de elementos culturais que traduziram as identidades, imbricadas em relações capitalistas, simbólicas, socioculturais, políticas e ambientais de tal processo
Abstract: This is a theoretical discussion on the concepts of cultural and tourist identities, which also presents empirical data collected through field research related to studies in the ambit if social and human sciences, conducted in 2014 and 2015. In the text is approached the relationship between tourism and beach communities in São Miguel do Gostoso (Rio Grande do Norte / RN, Brazil), important tourist destination on the coast, which the main market segments are: sun and beach tourism and adventure tourism. The scenario of socio-cultural relationships between the host populations (beach communities) and visitors was revealed during the research and it was realized what were the elements that made the identities of the destination (tourist perception) and the local population (socio-cultural dimension). Thus, in this article is portrayed through empirical data and theoretical and methodological argumentation, the set of cultural elements that translated the identities, imbricated in capitalist, symbolic, socio-cultural, political and environmental relations of this process
URI: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32880
ISSN: 1983-5442
Appears in Collections:FELCS - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IdentidadesCulturalTurística_Taveira_2016.pdf480,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.