Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32946
Title: A visão de Deus em A Cor Púrpura de Alice Walker e O Bode Expiatório de Bernard Malamud
Other Titles: The view of God in Alice Walker’s The Purple Color and Bernard Malamud’s The Fixer
Authors: Furtado, Hélio Dias
Keywords: Deus;God;Religião;Religion;Walker;Walker;Malamud;Malamud;Grupos étnicos;Ethnic groups
Issue Date: 2020
Publisher: Research, Society and Developmen
Citation: FURTADO, Hélio Dias. A visão de Deus em A Cor Púrpura de Alice Walker e O Bode Expiatório de Bernard Malamud. Research, Society and development, [s. l.] , v. 9, n. 9, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7579. Acesso em: 16 mar. 2021. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7579.
Portuguese Abstract: Os ensinamentos religiosos que fazem parte da herança da humanidade estão constantemente sendo reinterpretados à medida que a realidade e os valores humanos vão mudando. Nesse processo, a literatura também dá a sua contribuição, questionando alguns valores e revelando o seu caráter de imposição e dominação social. Nesse trabalho, nós vamos analisar como isso acontece em dois romances de escritores norte-americanos, A cor púrpura, de Alice Walker e O bode expiatório (The Fixer), de Bernard Malamud. Sendo oriundos de grupos étnicos diferentes, esses escritores questionam a representação tradicional de Deus a partir da realidade de seu grupo social, Walker da perspectiva de uma feminista e ativista negra enquanto que Malamud o faz da perspectiva do judaísmo. O questionamento deles será determinado pelas injustiças que seus grupos sofrem enquanto minorias sociais. Ao final, veremos que, apesar de virem de meio sociais diferentes, na raiz do questionamento dos dois escritores está o ideal de luta pela própria liberdade que é um valor tão forte na cultura norte-americana. Assim, esse se torna o parâmetro e a medida para se questionar noções religiosas seculares nos romances desses autores
Abstract: Religious teachings that are part of humanity's heritage are constantly being reinterpreted as reality and social values change. In this process, literature also makes its contribution, questioning some values and revealing its character of imposition and social domination. In this work, we will analyze how this happens in two novels by American writers, Alice Walker's The Purple Color and Bernard Malamud's The Fixer. Coming from different ethnic groups, these writers question the traditional representation of God from the reality of their social group, Walker from the perspective of a black feminist and activist while Malamud does it from the perspective of Judaism. Their questioning will be determined by the injustices their groups suffer as social minorities. In the end, we will see that, despite coming from different social backgrounds, at the root of the questioning of the two writers is the ideal of fighting for freedom itself, which is such a strong value in American culture and society. Thus, this becomes the parameter and measure for questioning secular religious notions in the novels of these authors
URI: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32946
ISSN: 2525-3409
Appears in Collections:FELCS - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VisãoDeDeus_Furtado_2020.pdf263,28 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons