Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/52235
Title: | A contação de histórias e o desenvolvimento socioemocional da criança na educação infantil |
Other Titles: | Storytelling and socio-emotional development of children in preschool education |
Authors: | Souza, Vanessa Medeiros |
Advisor: | Melo, Jacicleide Ferreira Targino da Cruz |
Keywords: | Contação de Histórias;Desenvolvimento Socioemocional;Educação Infantil;Storytelling;Socio-emotional Development;Preschool Education |
Issue Date: | 27-Jul-2022 |
Publisher: | Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
Citation: | Souza. Vanessa Medeiros. A contação de histórias e o desenvolvimento socioemocional da criança na educação infantil. 2022. 29f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Departamento de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2022. |
Portuguese Abstract: | Este artigo relata uma pesquisa de trabalho de Conclusão do Curso de Pedagogia que teve como objetivo analisar as contribuições da contação de histórias para o desenvolvimento socioemocional de crianças no nível V da Educação Infantil na Escola Municipal Florência Maria da Conceição, situada na zona rural do município de Tenente Laurentino Cruz/RN. Metodologicamente, o estudo se insere no campo das pesquisas de abordagem qualitativa (BOGDAN E BIKLEN, 1994), na qual foram utilizados como instrumentos para construção dos dados: revisão bibliográfica; observação participante e registros em diário de campo. Os principais referenciais que embasam o trabalho são: Abramovich (1997), Bettelhein (2002), Wallon (1995), Vygotsky (1989; 2001; 2003) Brasil (2018), Damásio (2000). Os resultados destacam que as emoções emergem nas e pelas interações sociais, com isso, não estão relacionadas somente a estados biológicos, mas também a representações sociais. Demonstram, ainda, que a contação de histórias, quando inserida na rotina da Educação Infantil, contribuem para à criança pensar sobre si mesma; desenvolver experiências afetivas; capacidade individual de se relacionar consigo e com o mundo a sua volta e, por conseguinte, o desenvolvimento socioemocional. |
Abstract: | This article reports a final paper research of the pedagogy course that had as objective to analyze the storytelling contributions to socio-emotional development in children from kindergarten in preschool education in Maria da Conceição municipal school, located in the countryside of the municipality of Tenente Laurentino Cruz/RN. Methodologically, the study inserts in the field of qualitative research approach (BOGDAN AND BIKLEN, 1994), in which was used as tools to data construction: bibliographic review; participant observation and field diary records. The main references that support the paper are: Abramovich (1997), Bettelhein (2002), Wallon (1995) Vygotsky (1989; 2001; 2003) Brasil (2018), Damásio (2000). The results highlight that the emotions emerge in and by social interactions, therefore, it is not related only to biological states, but also social representation. It still demonstrates that storytelling, when inserted in the routine of preschool education, help children to think about themselves; develop affective experiences; individual capability to relate to oneself and with the world around them and, accordingly the socio-emotional development. |
URI: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/52235 |
Appears in Collections: | CERES - TCC - Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Artigo de Conclusão de Curso - Vanessa Medeiros de Souza.pdf | 167,18 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License