Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14665
Title: Relatos de uma vivência interdisciplinar: educação, saúde e cidadania
Other Titles: Reports from an interdisciplinary experience: education, health and citizenship
Authors: Almeida Júnior, José Jailson de
Keywords: Interdisciplinaridade;Formação de Recursos Humanos em Saúde;Saúde e Cidadania;Metodologia Problematizadora;Interdisciplinarity;Training of Human Resources for Health;Health and Citizenship;Problematization Methodology
Issue Date: 31-Oct-2008
Publisher: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citation: ALMEIDA JÚNIOR, José Jailson de. Reports from an interdisciplinary experience: education, health and citizenship. 2008. 92 f. Dissertação (Mestrado em Assistência à Saúde) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.
Abstract: This study addresses the interdisciplinary training in perspective for the Brazilian Health System (SUS) in view of graduation students in the areas of health of Federal University of Rio Grande do Norte s (UFRN) former students of the course Health and Citizenship (SACI). Emphasizes also the importance of commitment to social policies, particularly with those focused on the area of health. This is a case study with a qualitative approach. There was the lifting of data through documental research, from 14 portfolios of learning, which are weekly records of students from the respective discipline, corresponding to 2005.2 to 2007.2 semesters. From the analysis undertaken, inferred that the methodology problematizing, used by the discipline, enables students to understand that learning is not restricted to the confined university walls. It shows the health from a complex and concrete social reality, allowing students to an interdisciplinary dialogue in search of the transformation of this reality. It means an opportunity to interact with the dynamics of society in their area of activities, developing a relationship of solidarity in the formation of the citizen. Moreover, it was clear the direction of experienced interdisciplinary and recognized by students of various professions that make up the discipline. Thus, the SACI in preparation for construction of SUS, helps to form a new professional, more committed to the promotion and with a collective work in health
Portuguese Abstract: O presente estudo aborda a interdisciplinaridade na perspectiva da formação para o Sistema Único de Saúde (SUS) na ótica de estudantes da área da saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) egressos da disciplina Saúde e Cidadania (SACI). Ressalta, igualmente, a importância do compromisso com as políticas sociais e, em particular, com aquelas voltadas para a área da saúde. Trata-se de um estudo de caso com abordagem qualitativa. Realizou-se o levantamento dos dados através de pesquisa documental, a partir de 14 portfólios de aprendizagem, que são registros semanais dos estudantes da respectiva disciplina, correspondendo aos semestres 2005.2 a 2007.2. Da análise empreendida, inferiu-se que a metodologia problematizadora, utilizada pela referida disciplina, possibilita aos estudantes compreender que a aprendizagem não se limita aos restritos muros universitários. Ela situa a saúde partindo de uma realidade social concreta e complexa possibilitando aos estudantes um diálogo interdisciplinar na busca da transformação desta realidade. Significa uma oportunidade de interagir com a dinâmica da sociedade no seu espaço de ações, desenvolvendo uma relação de solidariedade na formação do cidadão. Por outro lado, ficou evidente o sentido da interdisciplinaridade vivenciada e reconhecida pelos estudantes de diversas profissões que integram a disciplina. Desse modo, a SACI na perspectiva de construção do SUS, ajuda a formar um novo profissional, mais comprometido com a promoção e com um trabalho coletivo em saúde
URI: http://repositorio.ufrn.br:8080/jspui/handle/123456789/14665
Appears in Collections:PPGE - Mestrado em Enfermagem

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JoseJAJ.pdf4,19 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.