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Título: Balanced Scorecard como ferramenta de avaliação da consistência estratégica: um estudo em instituição de ensino superior privada
Título(s) alternativo(s): Abstract of Master Thesis presented to UFRN/PEP as fulfillment of requirements to the degree of Master of Science in Production Engineering
Autor(es): Lima Júnior, Gilberto Franco de
Palavras-chave: Educação superior;Gestão estratégica;Dissertação;Balanced scorecard;Ensino superior privado;Planejamento estratégico;College education;Strategic management;Balanced scorecard;Private higher education;Strategic planning;Balanced scorecard as a tool of evaluation of strategic consistency: a study on higher education institution
Data do documento: 5-Dez-2008
Editor: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citação: LIMA JÚNIOR, Gilberto Franco de. Abstract of Master Thesis presented to UFRN/PEP as fulfillment of requirements to the degree of Master of Science in Production Engineering. 2008. 80 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.
Resumo: This Master of Science Thesis investigates in an exploratory modeling the idea of strategy consistency applying as an assessment tool a model of performance indicators of a higher education institution based on the balanced scorecard (BSC). It is carried on a review of conceptual BSC perspective hierarchy models and of studies on higher education institution in Brazil and worldwide. From a BSC model with three indicators at each perspective is carried on a case study with directors and coordinators of a private higher education institution with a descriptive and multivariate analysis using cluster analysis. The main findings point to a different perception of respondents on the importance level of the perspectives with a higher importance level given to Learning and Growth and Process that to Customer and Financial. Particularly, the financial perspective got a importance level significantly lower that the others, what suggests an inconsistency on the strategy deployment on the institution considered in terms of the perception of the managerial levels of the importance level of the perspectives
metadata.dc.description.resumo: Esta Tese investiga de modo exploratório a idéia de consistência estratégica usando como ferramenta para sua verificação uma modelagem dos indicadores de desempenho de Instituição de Ensino Superior (IES) privada na abordagem do Balanced Scorecard (BSC). É feita uma revisão dos modelos conceituais de hierarquia das perspectivas do BSC e de estudos em instituições de ensino superior no Brasil e no mundo. A partir de um modelo de BSC com três indicadores em cada perspectiva é feito um estudo de caso com diretores e coordenadores de uma IES privada e realizado uma análise descritiva e multivariada com análise de cluster. Os principais resultados apontam para uma diferente percepção dos gestores quanto à importância das diferentes perspectivas, com um maior grau de importância dado às perspectivas Aprendizagem e Crescimento e Processo do que a Cliente e Financeira. Em particular, a perspectiva financeira teve importância percebida significativamente menor que as outras perspectivas, o que revela uma inconsistência estratégica na gestão da IES em termos da percepção dos gestores sobre a hierarquia das perspectivas
URI: http://repositorio.ufrn.br:8080/jspui/handle/123456789/14941
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