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Título: Vaga-lume na treva: a poesia de João Lins Caldas
Autor(es): Santos, Cássia de Fatima Matos dos
Palavras-chave: Poesia;João Lins Caldas;Resistência;Melancolia;Manuscritos;Poetry;João Lins Caldas;Resistance;Melancholy;Manuscripts
Data do documento: 22-Nov-2010
Editor: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Citação: SANTOS, Cássia de Fatima Matos dos. Vaga-lume na treva: a poesia de João Lins Caldas. 2010. 291 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada; Literatura Comparada) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.
Resumo: This thesis analyses the poetry of João Lins Caldas (1888-1967), in Brazilian literature context, aiming at describing and understanding the main features of his poetry. Thus, this research presents a corpus to be worked on: the poems in Poeira do céu e outros poemas (2009). Our study is characterized by a biographical, historiographical and critical tendency, by trying to organize the manuscripts of the author and biographical aspects while analyzing his poems. It is showed the relation between Brazilian poetry written by some authors, since the parnasianism and symbolism period until the twentieth century. On the one hand, our analysis is based on the ideas and criticism by Antonio Candido (2006; 2002; 1985), discussing the process of formation of Brazilian literature and the procedure to analyse poetry. It is also based on the concept of poetry and resistance, developed by Alfredo Bosi (2000; 2002), and the notion of Brazilian matter, identified by Roberto Schwarz (1987, 1997, 1999). On the other hand, this work focuses on melancholy under the theoretical ideas of authors such as Aristotle (1998), Walter Benjamin (1984), Jaime Ginzburg (1997) and Moacyr Scliar (2003). This focus on melancholy contributes to a better understanding of one of the main themes found in the poems analysed. By studying the poetry of João Lins Caldas, it was perceived the relevance of melancholy and resistance in his verses. This can be seen in his dissonant language, characterized by the broken syntax in his verses, as well as contradictory images and complex meanings in his poetry. This causes the effect of unfamiliarity on the reader. His poetry is the result of a style that finds its place in the best moment of modern Brazilian poetry and reveals its singularity through the inverted syntax with powerful themes such as love, death, pain, delusion, loss, memory, nature and God. All of them are aspects of Brazilian historicity. Finally, the work of João Lins Caldas is part of a multifaceted poetry
metadata.dc.description.resumo: Esta pesquisa situa e analisa a poesia de João Lins Caldas (1888-1967) no contexto da literatura brasileira, visando traçar e compreender as principais linhas que a compõem. Para isso, toma como corpus os poemas reunidos em Poeira do céu e outros poemas (2009). O estudo caracteriza-se por um viés biográfico, historiográfico e crítico, à medida que objetiva delinear um perfil biográfico do poeta, organizar os seus manuscritos e realizar uma análise de sua poesia. Assim sendo, estabelecem-se relações com a poesia brasileira de alguns autores, desde o período parnasiano-simbolista ao modernismo no século XX. As análises fundamentam-se, por um lado, nos estudos de Candido (2006; 2002; 1985), em que discute o processo de formação da literatura brasileira e os procedimentos de análise de poesia, no conceito de poesia-resistência apontado por Bosi (2000; 2002) e na noção de matéria brasileira identificada por Schwarz (1987, 1997, 1999). Por outro, o enfoque da melancolia, sob a perspectiva teórica de vários autores como Aristóteles (1998), Benjamin (1984), Ginzburg (1997) e Scliar (2003), contribui para a compreensão de uma das principais temáticas presentes na lírica do poeta. O estudo de sua poética indica que ela se caracteriza pela melancolia e pela resistência, cuja expressão formal se dá por meio de uma linguagem dissonante: sintaxe arrevesada e invertida, cortes de sentido, imagens paradoxais, provocando estranhamento no leitor. O resultado é um estilo que, além de dialogar com o melhor da produção poética moderna, revela sua peculiaridade por meio dessa forma invertida em que se entrelaçam temas fortes, como a morte, o amor, a dor, o desencanto, a perda, a memória, a natureza, Deus, aspectos da historicidade brasileira, dentre outros, configurando-se, portanto, em uma lírica multifacetada
URI: http://repositorio.ufrn.br:8080/jspui/handle/123456789/16330
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