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Title: Outro olhar sobre a lei de conservação das massas: abordagem da natureza da ciência e relações de gênero na ciência no ensino de química
Authors: Lima, Luís Victor dos Santos
Keywords: Ensino de Química;História das ciências e gênero;Ciência;Tecnologia e sociedade;Sequência didática;Ensino médio
Issue Date: 11-Apr-2016
Citation: LIMA, Luís Victor dos Santos. Outro olhar sobre a lei de conservação das massas: abordagem da natureza da ciência e relações de gênero na ciência no ensino de química. 2016. 150f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
Portuguese Abstract: A dissertação é fruto de uma investigação realizada com professores e estudantes do ensino médio sobre suas concepções de gênero e natureza da ciência. Com base em referenciais e estudos que tratam das relações de gênero na ciência, questões foram levantadas, pesquisadas e discutidas neste trabalho visando promover reflexões a cerca das consequências que visões distorcidas e ingênuas podem causar no ensino de ciências. Perante um público participante constituído por 91 estudantes e 4 professores do ensino médio, realizamos uma pesquisa-ação no intento de explorar como compreendem ciência e gênero assim como a relação desses campos. Por meio de dois instrumentos de pesquisa, um questionário e um roteiro de entrevista semiestruturado, as concepções desses indivíduos foram coletadas, tratadas e discutidas mediante uso da análise de conteúdo. Os resultados indicam que quase todos os estudantes e alguns professores compreendem a ciência numa perspectiva neutra, salvacionista, positivista, em que a figura masculina de cientista como protagonista é predominante. Partindo desse diagnóstico foi construída uma sequência didática para o conteúdo “Lei de Conservação das Massas” em que buscou-se evidenciar o caráter cooperativo da atividade científica, mediante a exposição da colaboração de outros cientistas para o estabelecimento dessa lei. O uso da história da ciência no ensino de química, e demais áreas das ciências naturais, pode contribuir para que os estudantes tenham uma compreensão mais humanizada da cultura científica, possibilitando discussões e debates pertinentes à relação ética e social.
Abstract: This dissertation is the result of research conducted with high school teachers and students about their conceptions of gender and nature of science. Based on references and studies dealing with gender relations in science, questions have been raised, researched and discussed in this work, to promote reflections on the possible consequences of distorted and naive visions can cause in science education. In Brazilian educational documents, there are recommendations for addressing the nature of science in high school, present constructivist character, however, which is widespread, both in the discourse of some teachers and in teaching materials is far from what is proposed. It is necessary to promote increased scientific literacy of students - not only understanding and mastery of codes and concepts of science, but the understanding of aspects related to scientific culture. With 91 students and 3 teachers and a high school teacher, we conducted a survey in an attempt to investigate how they understand science and gender as well as the relationship between these fields. Through two research instruments, a questionnaire and a semistructured interview guide, the views of these individuals were collected, treated and discussed by using content analysis. The results indicate that almost all students and some teachers understand science as neutral, Salvationists, positivistic, in which the male figure scientist protagonist is predominant; the students and the teachers, there is no knowledge of women scientists in the history of science; as the reasons for the small number of women in the sciences courses, the public assigns founded justifications mainly in biological determinism and essentialism. Based on this diagnosis, it was built a didactic sequence consisting of 4 classes which sought to highlight the cooperative nature of scientific activity through collaboration exposure of other scientists, including women. For each class has produced a text support making use of the history of science in chemistry education and other areas of the natural sciences. The use of history of science assumes that it can help students to have a more human understanding of scientific culture, enabling discussions and debates relevant to ethics and social relationship. The application of this teaching sequence allowed a better understanding of issues surrounding the nature of science, deconstructing myths that were diagnosed at baseline, as well as allowed the discussion of relevant chemical concepts in this level of education. It is necessary that the school curriculum, through the approach of its contents, provides the training of students for citizenship critically. We need to discuss various social issues such as gender, race, ethnicity, with a view to exploring the diversity, in an attempt to promote new learning.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/21481
Appears in Collections:PPGECNM - Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática

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