Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/23054
Title: O saber empreendedor docente: a experiência do projeto despertar - parceria SEBRAE-RN/SEEC-RN
Other Titles: The teacher’s entrepreneurial knowledge: the experience of despertar project – partnership SEBRAE-RN/SEEC-RN
Authors: Liberato, Antonio Carlos Teixeira
Keywords: Empreendedorismo;Saber docente;Educação;Dimensões: pessoal, pedagógica e sociopolítica
Issue Date: 16-May-2016
Citation: LIBERATO, Antonio Carlos Teixeira. O saber empreendedor docente: a experiência do projeto despertar - parceria SEBRAE-RN/SEEC-RN. 2016. 227f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
Portuguese Abstract: O presente trabalho, intitulado “O Saber Empreendedor Docente: a experiência do Projeto Despertar - parceria SEBRAE-RN/SEEC-RN”, tem como objetivo analisar as possíveis contribuições do empreendedorismo para o desenvolvimento profissional docente e para a educação escolar. Delimitamos os seguintes problemas: a proposta da educação empreendedora é capaz de contribuir na escola, para a inovação do processo educacional? Quais são os saberes empreendedores adquiridos pelos docentes formadores egressos do Projeto Despertar? Como eles poderão contribuir para a formação e profissionalização docente? Os procedimentos teóricos e metodológicos utilizados para desvelar os objetivos do estudo norteiam-se na pesquisa qualitativa. Como instrumentos e técnicas de pesquisa, utilizamos a análise de conteúdo, a entrevista compreensiva e a observação. Fundamentamo-nos em autores como: Bandura (1997), Rogers (2001), Maslow (1998), Candy (1991), Ramalho, Nunes e Gaultier (2004), Alcoforado (2010), Garcia (1999), Freire (1972), Dewey (1979), Dolabela (2002), Tardif (2014), Mezirow (1990), dentre outros. Este trabalho está provisoriamente organizado em duas partes. Na primeira parte, foi desenvolvida uma análise sobre a inter-relação do empreendedorismo com educação e ensino, seguido de uma apresentação do Projeto Despertar, sua origem, concepção, fundamentação teórico-metodológica e como se desenvolveu a parceria com a Secretaria de Educação do RN, além dos resultados alcançados que caminharam para uma reflexão sobre as implicações pedagógicas dessa proposta educacional. A segunda parte do trabalho apresenta a metodologia adotada e os caminhos percorridos pela pesquisa para a identificação e validação dos dados, seguido dos resultados e considerações finais, expressas por meio de três categorias: Dimensão Pessoal, Dimensão Pedagógica e Dimensão Sociopolítica. Os resultados da pesquisa revelaram que os elementos didáticos e epistemológicos do campo do empreendedorismo têm um poder transformador, não só por parte de quem recebe (o aluno), mas principalmente, por parte de quem ensina/transmite: o professor. Esse conjunto de elementos que envolvem aspectos de natureza cognitiva e atitudinal desencadeia no professor um processo crítico reflexivo, o qual denominamos como “Saber Empreendedor Docente”. Considerando as novas necessidades formativas da sociedade, a perspectiva é que esse conjunto de saberes possa ser acessado didática e pedagogicamente pelos profissionais da educação, bem como, incluí-los no âmbito dos programas de formação inicial e continuada, oportunizando o engajamento da escola e seus estudantes nos inúmeros desafios que o mundo enfrenta, especialmente o Brasil.
Abstract: This work titled "The Teacher’s Entrepreneurial Knowledge: the experience of Despertar project – Partnership SEBRAE-RN / SEEC-RN" has the main objective to analyze the construction of one’s teaching entrepreneurial knowledge in light of the experiences from high school teachers who are participants of Despertar Project. We defined the following research questions: from the perspective of teachers participating in Despertar, can the entrepreneurial knowledge acquired through this project empower teachers to trigger new processes that could change their pedagogy? Before the challenges of our time, what is the role that entrepreneurial education can play to form more active and critical individuals who are able to live in global citizenship? The theoretical and methodological procedures used to reveal the objectives of the study are grounded on qualitative research. For data collection techniques we used documentary research, comprehensive interview and observation. For the treatment of the information we use the Content Analysis. We conducted a study of descriptive and comphrehensive nature, with the support of documents prepared by the research subjects (teachers) as well as literature on entrepreneurship, education and teacher training. We rooted this research on authors such as: Tardif (2014), Mezirow (1990), Dewey (1979), Bandura (1997), Shulman (1998), Ramalho, Nunes and Gaulthier (2004), Alcoforado (2010), Garcia ( 1999), Freire (1972), Dolabella (1999) among others. This work is tentatively divided into two parts. In the first part, there is an analysis of the synergies between entrepreneurship, education and teaching. This section is followed by an introduction to Despertar, its origins and design as well as the development of the partnership between SEBRAE-RN with the Department of Education. The results from this section lead to a reflection on the pedagogical implications of this educational proposal. The second section presents the methodology used and the paths followed by the researcher to identify and validate the data, followed by the results and final considerations, expressed through three categories: Personal Dimension, Dimension Educational, and Social Dimension Policy. The research’s results reveal that the epistemological didactic elements of entrepreneurship teaching has a transformative power, not only on the part of the recipient (the student), but mainly on those who teach / transmit: the teacher. This set of elements, involving aspects of cognitive and attitudinal nature, triggers teachers to a reflective, critical process, which we name "Knowing Entrepreneurial Teacher". Taking into account the new educational needs of society, the perspective is that this set of knowledge can be accessed didactically and pedagogically by education professionals — as well as include them in the context of initial and continuing education programs —, thus providing opportunities for schools and students to engage with the numerous challenges facing the world, especially Brazil.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/23054
Appears in Collections:PPGED - Doutorado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SaberEmpreendedorDocente_Liberato_2016.pdf3,75 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.