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Title: O ensino da concordância verbal em português: uma proposta metodológica de intervenção
Other Titles: Teaching verb agreement in portuguese: a methodology proposal for intervention
Authors: Damásio, Mirella Matoso Lettieri Leal
Keywords: Variação;Concordância verbal;Sociolinguística;Prática de escrita
Issue Date: 9-Dec-2015
Citation: DAMÁSIO, Mirella Matoso Lettieri Leal. O ensino da concordância verbal em português: uma proposta metodológica de intervenção. 2015. 120f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras - Profletras/NAT) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2015.
Abstract: Considering that verb agreement phenomenon is important for the characterization of the written educated norm and that it is one of the morphosyntactic factors for ensuring social polarization in Brazil, this work has the general objective of systematizing a didactic and pedagogical proposal for a grammar teaching that considers the language in use. Therefore, it is relevant to discuss the need for studying grammar at school, understanding grammar as "the study of the linguistic conditions of signification" (FRANCCHI, 2006). For that matter, we will analyze initially how the verb agreement in 3rd person plural is expressed in written texts of students from the 9th grade of Elementary School in a public school of Natal/RN, in order to learn about the actual knowledge of the factors that govern the choice for application or not of the canonical rule. In the Brazilian education deficitary framework is a commonplace to be concerned towards the fragility of our students’ verbal performance – the written one, in particular. However, it is not fully assumed by teachers how to combine essentially grammatical content with reading activities and text production and the strategies to address the variable linguistic structures present in the text. In order to deconstruct these common sense concepts, the sociolinguistic studies of William Labov (2008) and Stella Maris Bortoni Ricardo (2004, 2005) provide an important contribution. For referrals, guidelines and suggestions on grammar teaching – considered as an integral part of Portuguese language curriculum – we found support in Franchi (2006), Vieira and Brandão (2011), Faraco (2008), Martins (2013) and Martins and Tavares (2013). Initial analyzes indicate that the verb agreement patterns of students' texts reflect general patterns already systematized: the productivity of number mark cancelation is also conditioned by structural factors. On the elements of linguistic character are shown as significant the phonics prominence, the parallelism in clausal and discursive levels, and the position of the subject in relation to the verb. As from this point, we propose herewith methodological referrals to develop the logical and scientific reasoning about language in the sphere of that particular morphosyntactic structure in order to promote, considering the variation continuum, the domain of the largest possible number of linguistic variants available to the student for the construction of meaning.
Portuguese Abstract: Considerando que o fenômeno da concordância verbal é importante para a caracterização do padrão culto escrito e um dos fatores morfossintáticos que garante uma polarização social no Brasil, esta dissertação tem como objetivo geral sistematizar uma proposta didáticopedagógica para um ensino de gramática que considere a língua em uso. Nesse sentido, é relevante discutir sobre a necessidade de se estudar gramática na escola, entendendo por gramática aqui “o estudo das condições linguísticas de significação” (FRANCCHI, 2006). Para tanto, analisaremos, inicialmente, como esse fenômeno gramatical se manifesta em textos escritos de alunos de uma turma do 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública de Natal/RN, para o conhecimento real dos fatores que presidem à opção do aluno pela aplicação ou não da regra canônica de concordância verbal. No quadro deficitário da educação brasileira, é lugar-comum alarmar-se diante da fragilidade do desempenho verbal – especialmente, escrito – dos nossos alunos. Entretanto, poucas vezes se evolui com clareza a respeito do ensino-aprendizagem da língua materna em nosso país, passo que exige coerência teórica e rigor metodológico. Para desconstruir essas noções do senso comum, apresentam relevante contribuição os estudos sociolinguísticos de Willian Labov (2008) e Stella Maris Bortoni Ricardo (2004, 2005). Para encaminhamentos, diretrizes e sugestões sobre o ensino de gramática – considerada parte integrante do conteúdo programático de Língua Portuguesa – recorreu-se ao apoio de Franchi (2006), Vieira e Brandão (2011), Faraco (2008), Martins (2013) e Martins e Tavares (2013). Análises iniciais sinalizam que os padrões de concordância verbal dos textos dos alunos refletem padrões gerais já sistematizados: a produtividade do cancelamento da marca de número é condicionada também por fatores de ordem estrutural. Dos elementos de caráter linguístico, mostram-se significativos a saliência fônica, o paralelismo nos níveis oracional e discursivo, e a posição do sujeito em relação ao verbo. A partir disso, propomos aqui encaminhamentos metodológicos que desenvolvam o raciocínio lógico-científico sobre a linguagem na esfera dessa estrutura morfossintática específica a fim de promover o domínio do maior número possível de variantes linguísticas, colocadas à disposição do aluno para a construção do sentido.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25577
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