Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26326
Title: Comunicação, mídias & educação: um estudo sobre práticas na escola pública
Authors: Rodrigues, Dilson Florêncio
Keywords: Estudos da Mídia;Comunicação;Educomunicação;Agência Mais Guarapes;Agência FOTEC
Issue Date: 30-Aug-2018
Citation: RODRIGUES, Dilson Florêncio. Comunicação, mídias & educação: um estudo sobre práticas na escola pública. 2018. 207f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Mídia) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
Abstract: We investigated the performance of a university extension project and the repercussion of the transforming methodology of action research when carrying out actions of educommunication. As well as the use of media and the production of multimedia content by students in school, in the construction of their citizenship and social emancipation. The field of study is the Municipal School Francisco de Assis Varela Cavalcanti in Natal / RN in the biennium 2016 and 2017. We develop an analysis encompassing the field of communication, education and the convergence of both on the approach of social emancipation and citizenship. We elaborate a reflection on the sociocultural, political and economic conjuncture that reflects both in the Communication and in Education under a postcolonial sociological perspective. As a theoretical reference, we used Boaventura Sousa Santos, Paulo Freire, Pedro Morales, Raquel Paiva, Muniz Sodré, Ismar de Oliveira Soares.We observed as a result, the improvement of students participating in the project in the behavioral, cognitive and procedural fields. As well as, improvement of self-esteem, motivation, interest in study, emancipatory stages gained and citizenship experience.
Portuguese Abstract: Investiga-se a atuação de um projeto de extensão universitária e a repercussão da metodologia transformadora da pesquisa ação ao realizar atividades educomunicacionais. Assim como, a utilização das mídias e a produção de conteúdo multimídia por alunos em ambiente escolar na construção de sua cidadania e emancipação social. O campo de estudo é a Escola Municipal Francisco de Assis Varela Cavalcanti em Natal/RN no biênio 2016 e 2017. Desenvolvemos uma analise englobando o campo comunicacional, educacional e a convergência de ambos sobre a abordagem da emancipação social e cidadania. Elaboramos uma reflexão a cerca da conjuntura sociocultural, política e econômica que reflete tanto na Comunicação como na Educação sob a ótica da sociológica pós-colonial. Como referencial teórico utilizamos Boaventura Sousa Santos, Paulo Freire, Pedro Morales, Raquel Paiva, Muniz Sodré, Ismar de Oliveira Soares. Observamos como resultado, o aprimoramento dos alunos participantes do projeto nos campos comportamental, cognitivo e procedimental. Assim como, melhoramento da autoestima, motivação, interesse pelo estudo, etapas emancipatórias conquistadas e vivência de cidadania.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/26326
Appears in Collections:PPGEM - Mestrado em Estudos da Mídia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Comunicaçãomídiaseducação_Rodrigues_2018.pdf7,65 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.