Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24896
Title: Saberes docentes em bandas de música: um estudo multicaso com três maestros no Alto Oeste Potiguar
Authors: Amaral, José Herikson Dantas do
Keywords: Saberes docentes;Banda de música;Maestro de banda
Issue Date: 18-Dec-2017
Citation: AMARAL, José Herikson Dantas do. Saberes docentes em bandas de música: um estudo multicaso com três maestros no Alto Oeste Potiguar. 2017. 115f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
Abstract: The studies on the knowledges that are acquired by teachers in formation and how these knowledges are articulated in the teaching performance, has been configured as a relevant subject in the debates about education in the contemporaneity. In this context, considering the music bands as one of the spaces where they articulate knowledge for the performance and training of the music teacher this study presents a research carried out with three conductors, respectively, in three bands from the region of the Upper West Potiguar, with the objective of knowing and reflecting on the teacher's knowledge in the practice of these teachers, how they are constituted and how each teacher articulates these knowledge during their pedagogical-musical practice. The studies of Maurice Tardif (2014), Leão e Carvalho (2016), Gauthier (2013), and others, in dialogue with other authors of musical education on the subject, theoretically base the study. The methodology used has a qualitative approach, in which was chosen as research method, the multicaso study. The data were collected through semi-structured interviews and participant observations on essays. Three conductors with distinct training profiles were selected, being a bachelor, a licensee and a self-taught, each one of them in one of the bands of music of the Upper West Potiguar. It was described the context of action of each of them and, from the analysis of the interviews, six (6) categories were highlighted for analysis: musical knowledge; interpersonal relationships; experience with performance of more than one musical instrument; importance of self-taught initiatives; experience in different musical groups; and leadership experience of musical groups. After analyzing the data, the study indicates a reflection on the importance of proposing an initial training that contributes to the training of professionals to act in the context of the music bands, considering that they are very solid spaces of professional performance and may contribute to a reflection on the knowledge needed by the music teacher to work in this teaching space. From the above it was possible to affirm that the teachers also learn during the pedagogical-musical fase, in which from the interaction with the students of the band as well as with their peers and through experiences in the different professional contexts through which they passed were able to acquire knowledge and mobilize them for the development of a musical teaching-learning process within each music band.
Portuguese Abstract: Os estudos sobre os saberes que são adquiridos pelos professores em formação e como esses saberes se articulam na atuação docente, tem se configurado como um tema relevante nos debates sobre educação na contemporaneidade. Nesse contexto, considerando as bandas de música como um dos espaços onde se articulam saberes para a atuação e formação do professor de música, este estudo apresenta uma pesquisa realizada com três maestros que atuam respectivamente em três bandas de música da região do Alto Oeste Potiguar, com o objetivo de conhecer e refletir sobre quais saberes docentes estão presentes na prática desses maestros, como se constituem e de que forma cada maestro articula esses saberes durante a sua prática pedagógico-musical. Os estudos de Maurice Tardif (2014), Leão e Carvalho (2016), Gauthier (2013), entre outros, em diálogo com outros autores da educação musical sobre o tema, fundamentam teoricamente o estudo. A metodologia utilizada tem uma abordagem qualitativa, em que foi escolhido como método de pesquisa, o estudo multicaso. Os dados foram colhidos por meio de entrevistas semiestruturadas e observações participantes nos ensaios. Foram selecionados três maestros com perfis de formação distintos, sendo um bacharel, um licenciado e um autodidata, atuantes, cada um, em uma das bandas de música do Alto Oeste Potiguar. Foi descrito o contexto de atuação de cada um deles e, a partir da análise das entrevistas, foram destacadas 06 (seis) categorias para análise: saberes musicais; relações interpessoais; experiência com performance de mais de um instrumento musical; importância das iniciativas autodidatas; experiência em diferentes grupos musicais; e experiência de liderança de grupos musicais. Após a análises dos dados, o estudo indica uma reflexão sobre a importância de se propor uma formação inicial que contribua com a formação de profissionais para atuar no contexto das bandas de música, tendo em vista que são espaços bastante sólidos de atuação profissional e poderão contribuir para uma reflexão sobre os saberes necessários ao professor de música para atuar nesse espaço de ensino. A partir do exposto foi possível afirmar que os maestros aprendem também durante o fazer pedagógico-musical, em que a partir da interação com os alunos da banda, bem como com seus pares e através de experiências nos diversos contextos profissionais pelos quais passaram, puderam adquirir saberes e mobilizá-los para o desenvolvimento de um processo de ensino-aprendizagem musical dentro de cada banda de música.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24896
Appears in Collections:PPGMUS - Metrado em Música

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JoseHeriksonDantasDoAmaral_DISSERT.pdf2,88 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.