Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54613
Title: | Educação interprofissional e educação permanente em saúde como estratégia para a construção de cuidado integral na rede de atenção psicossocial |
Other Titles: | Interprofessional education and permanent health education as a strategy for building comprehensive care in the Psychosocial Care Network |
Authors: | Severo, Ana Kalliny de Sousa Sousa, Francisca Maira Silva de Silva, Antônio Vladimir Félix Amorim, Ana Karenina de Melo Arraes |
Keywords: | educação interprofissional;educação permanente em saúde;atenção psicossocial;análise institucional;interprofessional education;permanent health education;psychosocial care;institutional Analysis |
Issue Date: | 21-Jan-2020 |
Publisher: | Physis: Revista de Saúde Coletiva |
Citation: | SEVERO, Ana Kalliny de Sousa; SOUSA, Francisca Maira Silva de; FÉLIX-SILVA, Antônio Vladimir; AMORIM, Ana Karenina de Melo Arraes. Educação interprofissional e educação permanente em saúde como estratégia para a construção de cuidado integral na Rede de Atenção Psicossocial. Physis: Revista de Saúde Coletiva, [S.L.], v. 30, n. 1, p. 1-20, 2020. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0103-73312020300111. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/JLmFRXYWGmtd95YWbQQ7jby/?lang=pt. Acesso em: 23 ago. 2023. |
Portuguese Abstract: | O estudo descreve a Educação Interprofissional e os processos de Educação Permanente em Saúde na implantação de um Centro de Atenção Psicossocial para produção de cuidado em saúde mental. Destaca-se o contexto da interiorização da rede de atenção psicossocial, que ganhou impulso através da descentralização dos serviços de saúde em regiões compostas por municípios com menos de 15 mil habitantes. A metodologia utilizada foi embasada na análise institucional, socioclínica institucional, pesquisaintervenção, com uma perspectiva teórica qualitativa. A construção dos dados ocorreu através das rodas de conversa com os profissionais do CAPS e participação observante com registro em diários de pesquisa. Os dados apontaram a educação interprofissional e educação permanente como estratégias de formação profissional no processo de trabalho, possibilitando reflexões e ações no cenário de prática voltado para além da intervenção psiquiátrica e da prescrição de psicotrópicos |
Abstract: | The study describes Interprofessional Education and Permanent Health Education processes in the implementation of a Psychosocial Care Center for the production of mental health care. The context of the interiorization of the psychosocial care network, which gained momentum through the decentralization of health services in regions composed of municipalities with less than 15 thousand inhabitants, stands out. The methodology was based on institutional analysis, institutional socioclinics, research-intervention, with a qualitative theoretical perspective. Data construction comprised conversation circles with CAPS professionals and observant participation registered in research journals. The data pointed to interprofessional education and permanent education as professional training strategies in the work process, allowing for reflections and actions in the practice scenario beyond psychiatric intervention and the prescription of psychotropic drugs |
URI: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/54613 |
ISSN: | e1809-4481 |
Appears in Collections: | CCHLA - DPSI - Artigos publicados em periódicos CCS - DSC - Artigos publicados em periódicos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EducacaoInterprofissionalPermanente_Severo_2020.pdf | 188,6 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License