Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24215
Title: Estratégia e forças competitivas no mercado de energia eólica: um estudo de caso com agente local no Rio Grande do Norte
Authors: Araújo, Isaque Renovato de
Keywords: Estratégia;Energia renovável;Forças competitivas;Energia eólica
Issue Date: 31-Jul-2017
Citation: ARAÚJO, Isaque Renovato de. Estratégia e forças competitivas no mercado de energia eólica: um estudo de caso com agente local no Rio Grande do Norte. 2017. 60f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
Abstract: The present work sought to identify and analyze how a company classified as an agent in the free energy market has its strategy perceived by its manager, being used for such study the five forces of Porter, relating them with the generic strategies, in this way Understand how the market is characterized along with the manager's perception about it and Porter's strengths in the wind power market. To do this, a Likert questionnaire has been used, listing questions with the 5 forces, and comments were also made in the questions to fill in gaps that might appear to be observed by the questionnaire.As a result, it was possible to understand market nuances as to its size and specificities, both more comprehensively and with a focus on the free energy market, as the manager was able to understand the position of his company in the market and also his way of acting in the market. Even though it is still possible to analyze the five forces in the way other players in the market act as their generic strategies. The research served not only to elucidate the way in which the growing renewable market is being worked on, but was also satisfactory in its main question that aimed to understand how it worked in the search for competitive advantage and how is the relationship with the five forces
Portuguese Abstract: O presente trabalho buscou compreender e analisar de que maneira uma empresa enquadrada como agente no mercado livre de energia possui sua estratégia percebida por seu gestor, sendo utilizado para tal estudo as cinco forças competitivas, relacionando-as com as estratégias genéricas para, dessa forma, compreender como o mercado é caracterizado, juntamente com a percepção do gestor acerca dele e as forças de Porter no mercado de energia eólica. Para tanto, utilizou-se de questionário Likert listando questões com as cinco forças, sendo também feitos comentários junto as questões visando preencher lacunas que pudessem vir a aparecer observadas pelo questionário. Como resultado pôde-se compreender nuances do mercado quanto a sua dimensão e especificidades, tanto de maneira mais abrangente como com enfoque no mercado livre de energia, quanto ao gestor foi possível compreender a posição de sua empresa no mercado e também sua forma de atuação no mesmo, sendo ainda possível fazer análise a partir das cinco forças na forma como os demais players no mercado atuam quanto e suas estratégias genéricas. A pesquisa serviu não somente para elucidar a forma que o mercado crescente de renováveis está sendo trabalhada, mas também foi satisfatória quanto a seu questionamento principal que visava entender como ela atuava na busca por vantagem competitiva e como é a relação com as cinco forças
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/24215
Appears in Collections:PPGA - Mestrado em Administração

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EstratégiaForcasCompetitivas_Araujo_2017.pdf787,82 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.