Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25751
Title: Práticas feministas em contextos educacionais
Authors: Manguinho, Julyana Vilar de França
Keywords: Gênero;Contextos educacionais;Práticas feministas
Issue Date: 21-Jun-2018
Citation: MANGUINHO, Julyana Vilar de França. Práticas feministas em contextos educacionais. 2018. 207f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
Abstract: The ideas and questions about the genre differences are being experienced and claimed today in large social domains, as the social network, street demonstrations and education spaces, as schools and universities. This ethnographic research is inserted in this context in which it is tried to access the education feminine practices in course therein, and at the same time emphasizes the trajectories of these experiences and the construction of their discourses and narratives. The objective is to disclose the genre concepts resulting from these spaces which are animated by feminine reflections, trying to approach their negotiation strategies generated inside the complex and relational field, and facing the eventual tensions and contrasts present in these universes. Therefore, the emphasis is on the construction of the field agencies, on the processes, dynamics and several dimensions linked to the contemporary feminine claims. The objective is to empower the interlocutors to let them bring about questions concerning their projects, preoccupations and mottos, in a perspective mixing notions about body, class, race and sexualities in connection with domains, like the women social movements and the social activism. Our research trajectory began to gain force with the aid of the education networks from schools, federal institutes and universities. Analyses and reflections set in motion suggest that it is possible to construct resistance practices against genre inequalities in the education spaces, revealing also that social conventions and supremacist discourses are reproduced and standardized.
Portuguese Abstract: As ideias e questionamentos sobre as diferenças de gênero estão sendo experienciadas e reivindicadas em amplas esferas sociais, seja nas redes virtuais, nas manifestações de rua ou em espaços educacionais, como escolas e universidades. É nesse contexto que se insere minha pesquisa etnográfica, onde busco por meio da minha inserção em contextos educacionais acessar as práticas feministas que estão sendo desenvolvidas nesses cenários, enfatizando as trajetórias, experiências femininas e construção dos discursos e narrativas. O objetivo é perceber quais as concepções de gênero que estão sendo representadas, que são mobilizadas por reflexões feministas, buscando abordar as estratégias de negociações que estão sendo construídas dentro do campo relacional e complexo, encontrando as possíveis tensões e contradições dentro desse universo. Assim o enfoque é dado na construção das agencialidades em campo, nos processos, dinâmicas e nas diversas dimensões conectadas com as pautas feministas contemporâneas. Com isso, pretendo dar voz as interlocutoras para que sejam evidenciadas questões sobre seus projetos, inquietações e “bandeiras”, dentro de uma perspectiva que interseccione noções sobre corpo, classe, raça e sexualidades, articulando com outros domínios, como os movimentos sociais feministas e o ativismo digital. Minha trajetória na pesquisa foi sendo estruturada nas redes educacionais, transitando por escolas, institutos federais e universidades. As análises e reflexões desencadeadas em campo sinalizam que é possível construir práticas de resistência as desigualdades de gênero nos espaços educacionais, apontando também que convenções sociais e discursos hegemônicos são reproduzidos e normatizados.
URI: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25751
Appears in Collections:PPGAS - Mestrado em Antropologia Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PráticasFeministasContextos_Manguinho_2018.pdf4,12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.